netaave
Blodtrycket är högre än det någonsin varit.
Lite märkligt tycker jag det känns eftersom jag ändå gått ner så mycket i vikt.
Törs knappt röra mig.
Tips?
Fenja
Gå till en läkare och få det medicinerat, högt blodtryck är INTE att leka med.
Mvh
Fenja
Biggan_
CITAT (Fenja @ 19-05-2005, 18:44)
Gå till en läkare och få det medicinerat, högt blodtryck är INTE att leka med.
Mvh
Fenja

Nej högt blodtryck är farligt. Min sambo fick njursvikt för han gick för länge med högt blodtryck! Han får dialys och det är inte roligt! Har väntat på ny njure nu i flera år!
*solis*
Till läkaren måste du så snabbt som möjligt!!!!
gammelnalle
HUR högt??
CITAT
säger ju egentligen INGET...

Men du måste ha koll på det och se till att få ner det om det är FÖR högt.
Pirum
CITAT (netaave @ 19-05-2005, 18:42)
Törs knappt röra mig.
Tips?

Jag antar att du varit hos läkare eftersom du har så bra koll på trycket?

Annars är det väl det gamla vanliga, mindre salt etc, som gäller. + medicin, om det nu är på farliga nivåer, blodtrycket alltså.
Christoffer
Hagtorn ska hjälpa en del mot högtryck, men troligtvis långt ifrån de syntetiska läkemedlen.
rabalder
Skaffa ett akvarium! Låter nipprigt, men fungerar om du har ett i ditt hem. Du behöver inte sitta och titta utan det räcker att det finns i din närhet. Försök allt möjligt innan du börjar medicinera. Börjar du med piller får du hålla på! Att du inte röker och dricker gör dig friskare. Gå ut i skogen och bara va...
Lycka till!!!!
*Felix matte*
Törs knappt röra mig.
Tips?

Om det är konstaterat av läkare att du har högt tryck under en längre tid så bör du medicineras och sedan också motion i lagom portion.

Maken tar blodtryckssänkande och motionerar varje dag... antingen långpromenader eller motionscykel 10 - 15 km... eller bägge två.
Man ska absolut inte sitta still om det nu är under läkarkontroll.

Hans medicinering skulle fördubblas efter att trycket var högt trots en tabl./dag men då bad han få dygnsmätare... det visade sig att trycket var jättebra.
Vi köpte då en mätare på Apoteket och numera kollar han trycket 1 gång/månad och det är fortfarande lika fina siffror.
Men när han är på kontroll på sjukhuset är det högre... det visar att man är omedvetet stressad när man går på kontroller.

Men som sagt... har du inte varit till doktorn så gör det NU!

Hopppas att du får hjälp så att det stabiliseras.
Kram! wub.gif

PS. maken hade som högst under en period 210/115 -125... efter den perioden fick han medicin.
Gossen Ruda
Jag har både akvarium och högt blodtryck så det hjälper nog inte. Motion hjälper men det skall vara ordentliga promenader eller liknande. Tyvärr har jag haft ont i ett knä hela våren så promenaderna har varit inställda och blodtrycket har givetvis stigit. Nu skall motionerandet börja igen eftersom knäet är bättre.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2005, 21:03)
Jag har både akvarium och högt blodtryck så det hjälper nog inte. Motion hjälper men det skall vara ordentliga promenader eller liknande. Tyvärr har jag haft ont i ett knä hela våren så promenaderna har varit inställda och blodtrycket har givetvis stigit. Nu skall motionerandet börja igen eftersom knäet är bättre.

Kanske motionscykel vore alternativ för dig... den sliter inte på knäna.
På sommaren kan man ta ut cykeln och trampa i takt till fågelsång. wub.gif
netaave
Jag var hos distriktan, tar B-vitaminsprutor var 3:e månad och jag trodde att det var för att det var dags för den som jag känt mig darrig, vaknar på nätterna med hjärtklappning som om jag varit ute och sprungit.
Hon kollade och jag hade 165/107, efter en stund 159/105 alltså undertrycket var 107 lär mig aldrig hur man säger eller skriver det där. Jag brukar ligga på 105/85 så där.
Nu ska jag kolla hos henne igen om några dar, sen ska vi bestämma vidare.

Motion får jag ju av dansen, äter gör jag ju nyttigt. Iofs är maj en stressig månad med alla avslut på ungarnas aktiviteter och så där, men det här har jag inte upplevt tidigare.
Har hört att citronmeliss ska vara bra mot högt blodtryck, nån som provat?
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 19-05-2005, 22:20)
Jag var hos distriktan, tar B-vitaminsprutor var 3:e månad och jag trodde att det var för att det var dags för den som jag känt mig darrig, vaknar på nätterna med hjärtklappning som om jag varit ute och sprungit.
Hon kollade och jag hade 165/107, efter en stund 159/105  alltså undertrycket var 107 lär mig aldrig hur man säger eller skriver det där. Jag brukar ligga på 105/85 så där.
Nu ska jag kolla hos henne igen om några dar, sen ska vi bestämma vidare.

Motion får jag ju av dansen, äter gör jag ju nyttigt. Iofs är maj en stressig månad med alla avslut på ungarnas aktiviteter och så där, men det här har jag inte upplevt tidigare.
Har hört att citronmeliss ska vara bra mot högt blodtryck, nån som provat?

Att tillfälligt ha högt betyder inte att du har det konstant... Har du känt yrsel?
När makens tryck var högt så fick han titta ner på fötterna och hålla i väggen när han klev upp ur sängen.

Vad jag förstått så är huvudvärk och yrsel det man känner av när blodtrycket blir för högt.

Minns att du dansar ett par ggr/vecka... kanske borde du också börja motionera regelbundet ca 30 min/dag... minns också att du har problem med lederna och då säger jag som till Gossen Ruda... Motionscykel... skonsam mot knäna.

Här kan du läsa om Hypertoni.
Gossen Ruda
Cykel och motionscykel funkar inte alls för mig, knät gör ont direkt. Det verkar som om det är uträtningen av knäet under belastning som är det största problemet. Promenader med raka knän är bättre.

Ditt blodtryck är väl högt, netave, men inte katastrofalt högt. Där ligger jag ibland. Mitt rekord är dock 175/125 trots maxdos betablockerare. Hände en gång när jag hade bihåleinflammation. Vissa mediciner skrämmer också upp blodtrycket, särkilt antiinflammatoriska. Fick Voltaren för mitt knä och då skenade blodtrycket, Treo med flera är närbesläktade.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-05-2005, 22:30)
Cykel och motionscykel funkar inte alls för mig, knät gör ont direkt. Det verkar som om det är uträtningen av knäet under belastning som är det största problemet. Promenader med raka knän är bättre.

Så synd. sad.gif Hoppas att du åtminstone kan ta promenader utan att få alltför stor smärta.wub.gif
Hannele
ändå gått ner så mycket i vikt.
Törs knappt röra mig.

Motion (och viktnergång) är det bästa för blodtrycket.
Men du ska inte mäta någon timme efter motion.
Grapefrukt är bra (blodtrycksmedicin innehåller samma ämnen).
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 19-05-2005, 22:36)
ändå gått ner så mycket i vikt.
Törs knappt röra mig.

Motion (och viktnergång) är det bästa för blodtrycket.
Men du ska inte mäta någon timme efter motion.
Grapefrukt är bra (blodtrycksmedicin innehåller samma ämnen).

Nämen ohmy.gif ... maken har druckit Grape Tonic för att slippa myrkrypningar i benen... Grape innehåller Kinin som också skrivs ut i tablettform just för dem som lider av Restless legs.
netaave
Kan inte heller cykla.
Har yrsel ibland men vi var osäkra på om det var trycket eller B-vitaminbristen.
Ingen huvudvärk.
Springer i korridorer hela dan, iaf halva . tongue.gif

Grape bara älskar jag, inga problem med det säljs just nu blodgrapa 2 för 10 kr. Ska nog göra lite grapeinköp.
kerstin z5-6
jag tycker inte du ska oroa dig så mkt -det är inte förfärligt hög , men undertrycket / XXX borde gå ner lite
Varva ner o dansa mer smile.gif
Jobbar du heltid ?
netaave
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-05-2005, 22:57)
jag tycker inte du ska oroa dig så mkt -det är inte förfärligt hög , men undertrycket / XXX borde gå ner lite
Varva ner o dansa mer smile.gif
Jobbar du heltid ?

Halvtid må-to, 50% sjukersättning. (för artros)
Godnatt!
Ingrid på Västkusten
Yrsel kan även tyda på LÅGT blodtryck - tänkte mest för dem som läser den här tråden och int ehar mätt sig.....och kan också ge samma symptom att när man reser sig snabbt så får man yrsel....
Biggan_
Simning och vattengympa är väl bra och skonsamt för lederna? Det finns ju varmvattenbassänger, men det kanske inte är till för allmäheten? Men du borde ju kunna få gå på rehabträning?
netaave
CITAT (Birgitta P @ 20-05-2005, 08:39)
Simning och vattengympa är väl bra och skonsamt för lederna? Det finns ju varmvattenbassänger, men det kanske inte är till för allmäheten? Men du borde ju kunna få gå på rehabträning?

Det går jag på men det är ju över för terminen nu.
I morse vaknade jag med hjärtklappning igen, men konstigt nog går det över när jag går upp.
Ids inte mycket, är inte direkt yr men har som ett tryck på skallen men ingen värk.
Ska gå ut och dra lite maskrosor få se om det blir bättre, sonens 30-årskalas i morgon gör ju att jag är lite stressad också.
Malvia
Ja, stress får upp trycket, det har jag fått erfara. Haft högt blodtryck sen jag var 21 år och gravid. I 6:e månaden och heltidsjobb i storkök, mycket före jul både i jobbet och hemma. Plötsligt blev jag tomatröd i ansiktet och som tur var hade vi en företagsläkare som kunde kolla trycket. 250/150 var det! Direkt till akuten blev det, men där fick jag sitta 3 tim. Men sen blev jag inlagd i en vecka för undersökning. Sedan dess har jag ätit blodtrycksänkande. Båda mina föräldrar har högt blodtryck och de hittade en defekt på ena njuren.
När jag stressar så vet jag att trycket gärna vill stiga, så det försöker jag unvika. Promenade är bra, det gäller att ta sig den tiden bara.
Skaffa dig en mätare och håll koll själv. Min far har en som han köpt på Rusta.
Sköt om dig!
netaave
Nu har jag bakat 200 knäckflarn, skulle gjort det häromdan men iddes inte. Nu ska jag bara göra roliga saker resten av dagen och åka och dansa till Micke Ahlgrens i kväll på Liljekonvaljeholmen som är lika fin som namnet antyder.
Kerstin skrev ju att det inte var så farligt och hon är sköterska har jag för mig.
kerstin z5-6
Allt du gillar är bra .. baka 200 knäckflarn .. då fick jag nog läggas in däremot smile.gif
jag bakar till jul o har huvudvärk hela tiden ..
Trycket i huvudetkänslan är en varning om att allt inte är ok .. när du känner den ska du ta det lugnt! .....hör du det ... smile.gif
Inga från Närke
Som en del redan vet har jag ju högt blodtryck. Äter medecin för detta. Man bör inte äta grapfrukt om man äter blodtrycksänkande medecin för det kan bli för mycket.
Ditt blodtryck är det bara undertrycket som är för högt enligt det som jag erfarit från min läkare. Runt 120-140/60-80 säger de är normalt. Har man högt blodtryck så visar sig inte det med yrsel utan det är lågt säger han också, därför svårare att märka att man har högt.
Mitt var 200/80 när jag var inlagd i höstas för mina näsblödningar då märkte de att jag hade högt annars led jag inget av det personligen. Det var p.g.a min näsblödning de upptäckte det och menade då att eftersom jag hade en skör ven eller åder i näsan så orkade den inte hålla trycket därför började jag blöda.
Har just idag kommit hem efter en vecka igen på USÖ för näsblödning men nu har de hittat problemet tror de och skall tillbaka 2 juni på en liten operation om det inte böjrar blöda igen före dess.
Högt undertryck är lite svårare att bli av med så jag tycker du skall kontakta dit husläkare om detta.
Min inforamtion är kanske inte helt rätt men eftersom jag nyss fått veta lite mera om mig själ ville jag dela med mig.

PS. Lågt blodtryck är bra om man får hjärtproblem sa de till min sambo i höstas när han fick hjärtflimmer han hade 135/70. DS
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 20-05-2005, 22:58)
Som en del redan vet har jag ju högt blodtryck. Äter medecin för detta. Man bör inte äta grapfrukt om man äter blodtrycksänkande medecin för det kan bli för mycket.
Ditt blodtryck är det bara undertrycket som är för högt enligt det som jag erfarit från min läkare. Runt 120-140/60-80 säger de är normalt. Har man högt blodtryck så visar sig inte det med yrsel utan det är lågt säger han också, därför svårare att märka att man har högt.
Mitt var 200/80 när jag var inlagd i höstas för mina näsblödningar då märkte de att jag hade högt annars led jag inget av det personligen. Det var p.g.a min näsblödning de upptäckte det och menade då att eftersom jag hade en skör ven eller åder i näsan så orkade den inte hålla trycket därför började jag blöda.
Har just idag kommit hem efter en vecka igen på USÖ för näsblödning men nu har de hittat problemet tror de och skall tillbaka 2 juni på en liten operation om det inte böjrar blöda igen före dess.
Högt undertryck är lite svårare att bli av med så jag tycker du skall kontakta dit husläkare om detta.
Min inforamtion är kanske inte helt rätt men eftersom jag nyss fått veta lite mera om mig själ ville jag dela med mig.

PS. Lågt blodtryck är bra om man får hjärtproblem sa de till min sambo i höstas när han fick hjärtflimmer han hade 135/70. DS

Håller med dig... Diastoliskt är det man ska hålla koll på... Systoliskt är det som kan öka vid bl.a oro och är inte lika viktigt.

Jag har lågt tryck.. som ibland tenderar att bli alltför lågt... t.ex 84/53 för inte så länge sedan... men jag vet också att det inte är farligt alls...tvärtemot vad högt kan vara wub.gif

Hoppas att du får hjälp så att du slipper blödningar.
wub.gif

Krya på dig! wub.gif
lilla mamma
Någon här sade att medicineringen varar hela livet om man börjar,
men får du ner trycket kan man börja trappa ned om det håller i sig.
Tänk om färre vägrade medicinera sitt skyhöga blodtryck, då skulle stroke-avdelningarna ha mindre med patienter.

Tänk också på att någon med lågt bt kan ha hypertoni vid ett normalt tryck.

Mindre med salt, kaffe, mer vatten och ha mer roligt.

Netaave, om du har smärtor i lederna förstår jag att ditt tryck går upp-
det är inte lätt att må bra när kroppen inte gör det.
Kämpa på och håll igång. smile.gif
Anita
MB1965
över 140 är högt, över 160 är direkt till läkaren och leta fram en bra medicin. testa olika tills det fungerar som det skall.
på "nedsidan" är över 90-95 högt.

minska på salt osv är alla bra tips.

CITAT
Tänk om färre vägrade medicinera sitt skyhöga blodtryck

Det vore tragiskt. Människor som dör eller blir handikappade/vårdpaket i onödan.

Mvh
netaave
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-05-2005, 20:59)
Allt du gillar är bra .. baka 200 knäckflarn .. då fick jag nog läggas in däremot smile.gif
jag bakar till jul o har huvudvärk hela tiden ..
Trycket i huvudetkänslan är en varning om att allt inte är ok .. när du känner den ska du ta det lugnt! .....hör du det ... smile.gif

Ja jag lovar Kerstin! wub.gif

Konstig nog så i natt efter dansen, där jag hade himla kul och bara dansade foxtrot igår, så var trycket helt normalt när jag kom hem, då hade jag visserligen suttit en timme i bilen.
Idag känner jag att det är högre igen efter att ha varit "kaffekokerska" m.m. på sonens 30-årskalas.
Så nu ska jag lägga mig på soffan och bara slappa resten av kvällen. smile.gif
kerstin z5-6
Bra ! Du verkar följa ordinationer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fint att trycket kändes bra efter dansen -dans är livet !
netaave
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-05-2005, 18:43)
Bra ! Du verkar följa ordinationer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fint att trycket kändes bra efter dansen -dans är livet !

Dans är friskvård
netaave
Idag var det jätthögt igen och jag kände den där konstiga trycket över skallen, så jag for upp till akuten.
Jag hade ju tagit det regelbundet sen i torsdags och skrivit upp efter vilka aktiviteter.
Vi konstaterade doktorn och jag att jag är en pendlare och han trodde inte det var någon överhängande fara om jag bara är uppmarksam på signalerna och försöker ta det lugnt då.
Att det var nästan normalt efter dansen förklarade han med att det är något jag tycker om att göra och då stressar jag av, så det tyckte han absolut jag skulle fortsätta med.

Jag fick t.o.m. ett recept på dans på kul av honom, gissa om jag ska sticka det under näsan på gubben när han inte orkar! tongue.gif
Inga från Närke
Det är ju bra, men var försiktig. Se på mig som har åkt in och ut på lasarettet ( 3 ggr i höstas) och en gång nu, kom hem i fredags för näsblödningar p.g.a. stress och därav högt blodtryck på över 200/90-100.

Men det är ju andra orsaker också som att en ven eller åder är för tunn och orkar inte med det höga blodtrycket därav näsblödningen eftersom den då går sönder.
Blev ordinerad vila och promenader absolut inget tungt och ansträngande.

Tycker ändå det är konstigt att du inget fått mot högt blodtryck eftersom det inte är bra i längden, men det kanske är skillnad på när undertrycket är högt.
netaave
Jo jag fick nåt sk-t jag skulle ta, men jag gillar inte det, vet sen tidigare att jag blir så trött av blodtrycksmedicinen.
Tror mer på att jag tar det lugnt och dansar lite lagom, samt håller koll själv.
Snöflinga
Måste nog säga att om det där du kallar skit är blodtrycksmedisin, så bör du nog ta det unsure.gif Tar det själv regelbundet, om jag så icke hade gjort, hade jag inte levat idag .......
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 23-05-2005, 22:10)
Måste nog säga att om det där du kallar skit är blodtrycksmedisin, så bör du nog ta det unsure.gif Tar det själv regelbundet, om jag så icke hade gjort, hade jag inte levat idag .......

Instämmer... maken hade nog inte klarat sig utan blodtrycksmedicinen. smile.gif
netaave
Jodå jag har hämtat ut det, men jag har doktorns tillåtelse att försöka utan först.
Ni som äter det redan har inte trötthetssymtom?
Är på jobbet nu så jag kan inte titta vad den heter.
ninnisky
Har ätit en liten dos (50 mg) av Tenormin i åratal. Känner inte av någon trötthet, men kommer däremot inte ihåg hur det var i början. Vet bara att jag fick byta preparat efter ett tag eftersom det första gav mig huvudvärk!
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 24-05-2005, 10:38)
Jodå jag har hämtat ut det, men jag har doktorns tillåtelse att försöka utan först.
Ni som äter det redan har inte trötthetssymtom?
Är på jobbet nu så jag kan inte titta vad den heter.

Maken tar Renitec... han har aldrig märkt av någon trötthet.
Preparaten har olika biverkningar... bäst är att få provförpackning och testa sig fram till vilken som passar en bäst.

Svägerskan t.ex kan inte ta Renitec pga att hon får besvärlig torrhosta av den.

Hoppas att du slipper tabl. helt... en del kan klara det genom ändra kostvanor och motion men du har ju problem med knäna så det kanske är svårt.
Lycka till!
Bjäbban
Jag har fått enalapril ivax 5 mg
Har inte förknippat min trötthet med det...men efter att ha läst vad ni skriver, så blir jag fundersam.... unsure.gif
Tesa
Jag funderar bara lite påden där hjärtklappningen du har på natten eller när du vaknar...
Jag kände liksom hur hjärtat slog dubbelslag hela tiden och blev rädd till slut och for till akuten mitt i natten en gång..
Läkaren drog en låååång förklaring om att jag förmodligen hade bråck på övre magmunnen (vanligt hos kvinnor som fött barn) och att det därför blev irriterat i närheten av "ledningarna" till hjärtat och det blev felaktiga signaler...tillsammans med stress (annandag jul... rolleyes.gif ) så gjorde det att jag kände dessa "extraslag" särskilt när jag låg ner eftersom det då kunde läcka upp magsaft i strupen och irritera....
Läkaren rekommenderade att jag skulle höja upp huvudänden av sängen och undvika att äta och dricka innan läggdags...och det hjälpte faktiskt en del...fast om jag slarvar med mat och stressar och så så känner jag av det igen....men det brukar lugna sig när jag står upp....(därav tanken..)
netaave
CITAT (Tesa @ 24-05-2005, 13:30)
Jag funderar bara lite påden där hjärtklappningen du har på natten eller när du vaknar...
Jag kände liksom hur hjärtat slog dubbelslag hela tiden och blev rädd till slut och for till akuten mitt i natten en gång..
Läkaren drog en låååång förklaring om att jag förmodligen hade bråck på övre magmunnen (vanligt hos kvinnor som fött barn) och att det därför blev irriterat i närheten av "ledningarna" till hjärtat och det blev felaktiga signaler...tillsammans med stress (annandag jul... rolleyes.gif ) så gjorde det att jag kände dessa "extraslag" särskilt när jag låg ner eftersom det då kunde läcka upp magsaft i strupen och irritera....
Läkaren rekommenderade att jag skulle höja upp huvudänden av sängen och undvika att äta och dricka innan läggdags...och det hjälpte faktiskt en del...fast om jag slarvar med mat och stressar och så så känner jag av det igen....men det brukar lugna sig när jag står upp....(därav tanken..)

Det här var intressant att läsa eftersom jag är magsäcksopererad i närheten av "ledningarna"
Ska prova det du skriver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon