|
Jag minns en rätt kul sång från när jag var liten men jag kommer inte ihåg alla verserna så jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig?
Detta är vad jag kommer ihåg:
Gubben och gumman skulle dansa pellekatt (?) och gubben han dansa´så byxan den sprack uti ändan om, uti ändan om allt uti byxan uti ändan om
Gumman hon tog då ett igelkottaskinn och alla vassa taggar de vände hon in uti ändanom, uti ändan om allt uti byxan uti ändan om
Ja, kan ni fler verser så hade jag blivit glad!
pisanggoreng
19-05-2005, 18:08
och gubben han sade till gumman sin ta och sätt en lapp uti byxan min uti ändan om uti ändan om allt uti byxorna i ändan om
och gumman hon tog ett igelkottaskin de vassaste taggarna vände hon in uti ändan om uti ändan om allt uti byxorna i ändan om
och gubben han hoppa han skrek och han svor jag tror själva fan uti byxorna for uti ändanom uti ändanom allt uti byxorna i ändan om
och då tugg gumman ett ekorreskin de lenaste håren de vände hon in uti ändan om uti ändan om allt uti byxorna i ändan om
och då blev gubben så glad i sitt sinn han krama och pussade kärringen sin uti ändan om uti ändan om allt uti byxorna i ändan om!
Gossen Ruda
19-05-2005, 18:39
Visan heter Igelkottaskinnet och är av okänt ursprung. Insjungen av Lill Lindfors bl.a.
Ännu mer info. Man tackar!
rabalder
19-05-2005, 20:03
Och gumman sade till gubben sin... Om du inte gör nytta i trädgården, ta och försvinn! Jag har fått gräva och påta Att jag stått ut med dig är allt en gåta... Men trots allt håller du sängen min varm... Jag trots allt ändå tar dig till min barm! Och gubben sade till gumman sin... Du lilla hjärtat är iallafall min!
Ha, ha! Det finns visst en del oanade talanger här på sidan också! Kul!
gammelnalle
20-05-2005, 09:30
ja visst Rossi... HÄR finns de mest OTROLIGA kunskaper samlade under ett tak. Livet är en skola sägs det... och här på odla.nu (ödla.nu?) har jag lärt mig och fått reda på (inte samma sak enligt mig) hur mycket som helst... Jag har blivit tröstad när jag varit ledsen...samt en hel del GODA skratt.
ODLA.NU en OAS i cyberöknen björn
farbror B
20-05-2005, 10:09
CITAT och gubben han hoppa han skrek och han svor jag tror själva fan uti byxorna for uti ändanom uti ändanom allt uti byxorna i ändan om
och då tugg gumman ett ekorreskin de lenaste håren de vände hon in uti ändan om uti ändan om allt uti byxorna i ändan om Ska det inte vara en vers däremellan? Å gubben han tog sina byxor å gick å sen kan ni gissa att käringen fick uppå ändanom uppå ändanom allt uti byxorna uppå ändanom
Jag hittade denna på nätet. Den liknar en version jag har på skiva, förutom att de nog sjunger "fan" istället för "hin", och så undrar jag om inte gubben "gorma" istället för "hoppa"...men jag har inte hört den på länge.
1. Och gubben han sade till gumman sin: "Ta och sätt en lapp uti byxan min uti ändanom, uti ändanom, allt uppå byxorna i ändanom."
2. Och gumman hon tog sig ett igelkottaskinn och alla vassa taggarna vände hon in uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
3. Och gubben han hoppa, han skrek och han svor: "Jag tror själva Hin uti byxorna for!" Uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
4. Och gubben han sade till gumman sin: "Varför har du vänt alla taggarna in?" Uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
5. "Jo, därför att du är så lat ditt skräll så du sitter och drar dej från morron till kväll uppå ändanom, uppå ändanom, allt uppå byxorna i ändanom."
6. Och gubben han tog sina byxor och gick och då kan vi veta vad käringen fick uppå ändanom, uppå ändanom, allt uppå byxorna i ändanom.
7. Men då tog gumman ett ekorraskinn, de lenaste håren dom vände hon in, uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
8. Och då blev gubben så glad i sitt sinn, han klappa och pussa käringen sin uti ändanom, uti ändanom, allt uppå byxorna i ändanom.
netaave
20-05-2005, 11:22
CITAT (Rossi @ 19-05-2005, 19:06) Jag minns en rätt kul sång från när jag var liten men jag kommer inte ihåg alla verserna så jag undrar om någon här kanske kan hjälpa mig?
Detta är vad jag kommer ihåg:
Gubben och gumman skulle dansa pellekatt (?) och gubben han dansa´så byxan den sprack uti ändan om, uti ändan om allt uti byxan uti ändan om
Gumman hon tog då ett igelkottaskinn och alla vassa taggar de vände hon in uti ändanom, uti ändan om allt uti byxan uti ändan om
Ja, kan ni fler verser så hade jag blivit glad! Dansa pellekatt????? polkett ska det väl vara!
CITAT (netaave @ 20-05-2005, 12:22) Dansa pellekatt????? polkett ska det väl vara! Ja, jag var osäker så jag satte ett frågetecken efter. Kan tänka mig att jag när jag var liten inte visste vad en polkett var så i mitt lilla huvud blev det pellekatt (vad nu det är?! ;-) ) Tack!
Biggan_
20-05-2005, 11:33
CITAT (Rossi @ 20-05-2005, 12:24) CITAT (netaave @ 20-05-2005, 12:22) Dansa pellekatt????? polkett ska det väl vara! Ja, jag var osäker så jag satte ett frågetecken efter. Kan tänka mig att jag när jag var liten inte visste vad en polkett var så i mitt lilla huvud blev det pellekatt (vad nu det är?! ;-) ) Tack! Pelle Svanslös kanske?
Pia mitt i Skåne
20-05-2005, 12:23
CITAT (Rossi @ 20-05-2005, 12:24) så i mitt lilla huvud blev det pellekatt (vad nu det är?! ;-) ) Det finns ju pellegris* så varför inte pellekatt... *Den allra minsta, uschligaste grisen i en kull. Den är mindre än syskonen redan vid födseln och blir undanskuffad av de andra och får den sämste spenen när de skall äta. Efter ett litet tag är de andra dubbelt så stora och det tar lång tid (om alls) innan den kommer ifatt. Behöver jag tillägga att pellagrisen (skånska) ofta blir kelgrisen också...
farbror B
20-05-2005, 14:01
Pellegris.... skåningarna är i farten igen...
gammelnalle
20-05-2005, 20:33
CITAT (farbror B @ 20-05-2005, 15:01)
Pellegris.... skåningarna är i farten igen...
VARNING!! se både upp och ned för SKÅNSKT slödder!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|