Full version: Clivia-sådd
Rossi
Det kanske finns någon som minns att jag i början av året beställde Clivia-fröer från Sydafrika. Jag sådde 11 frön och 5 av dem har tagit sig så pass så att jag tror på dem. Ett par tog sig men verkar inte må så bra och ett par stycken grodde inte överhuvudtaget.

Det går inte så snabbt framåt. De står fortfarande i såjord. I min Clivia-bok står det att så länge fröskalet är kvar så ska de ge all näring som den lille grodden behöver men jag tror nog faktiskt att det är dags att plantera om i kraftigare jord och sen så småningom ge näring.

Här kommer en bild på ett av de små liven.

Sylvia
Underbart att den tog!
Jag beställde gula clivia-frön från Chilterns, men inte en enda av de dyra fröna grodde mad.gif
Jag har också fått listan från Sydafrika, men man ska visst beställa för en viss summa och tull + porto gör väl också sitt.... berätta hur det gick att att beställa därifrån!
Pia mitt i Skåne
Vackert Rossi.
Det tar ju nog lite tid innan vi får se någon blombild här, men den som väntar på något gott...
Hoppas att dina andra fröer också vill titta upp.
Rossi
Hej Sylvia!

Jag beställde från Cape Seed & Bulb i Sydafrika och jag kan inte minnas att de hade någon minimisumma. Tull var det inte tal om när det gäller fröer. Jag har kopierat detta från ett tidigare inlägg som jag skrev här på Odla i samband med att jag beställde fröerna:

"Jag köpte clivia cyrtanthiflorus, clivia lana och clivia snowflake. Jag hade även beställt clivia shooting star men den var slut.

Det var inte svårt att beställa. Jag skickade bara ett e-mail och sa vad jag ville ha för fröer. De svarade snabbt och vänligt. Ja, betalningen. Jag är lite allergisk mot att lämna ut kontokortsnummer över nätet men nu är bankerna så fiffiga så att de har uppfunnit något som heter temporärt internetkortnummer. Jag vet inte vilken bank du har men jag har Nordea och då var det bara att logga in sig på deras sida (du måste ha ett kort anslutet till deras bank - jag har mitt visakort och lönekonto där) och beställa ett temporärt internetkontonummer. Detta nummer är knutet till ditt vanliga kort och konto men du har nu fått ett tillfälligt annat kortnummer så att du slipper exponera ditt eget kontokortsnummer. Kortet är giltigt i enbart 30 dagar sedan kan man inte använda det längre. Likadant är det bara giltigt för ett enda köp - sedan makuleras det. Du kan skaffa hur många sådana här tillfälliga kortnummer som helst och det kostar inget! Det tog mig bara några klick och en halvminut på bankens hemsida så var det fixat. Jag tror säkert att även andra banker har samma tjänst.

Jag gjorde beställningen till Sydafrika igår och imorse mailade de och sa att de hade postat fröerna och när jag gick in och kollade saldot på mitt konto så såg jag att de hade dragit pengarna. Nu kan vare sig de eller någon annan dra fler pengar från mitt konto eftersom kontokortsnumret som de har fått av mig numera är förstört. Bra, eller hur?

Valutan de använder är GBP, d.v.s. brittiska pund, och de tar 5 GBP för upp till 100 gram fröer. De beräknar att 100 fröer väger 100 gram. Det finns bara 3-5 fröer per förpackning och den dyraste för mig var Snowflake (nästan vit clivia!!!!) som kostade 10 pund för 3 eller 5 frön vilket det nu var. Totala kostnaden för mina tre sorter + porto blev 351 svenska kronor.

I instruktionerna på Cape Seed & Bulbs:s hemsida (det är dem jag har beställt ifrån) så står det att man inte ska täcka fröerna vid sådd men då vet jag att du har lyckats med det. Jag ska nog så fröerna i olika omgångar så att jag har marginal att misslyckas."

Jag har tre gula vuxna Clivior varav två har blommat. Den senast inköpta hittade jag på Bauhaus av alla ställen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon