Full version: Zucchini- hur tätt?
Marine
Hur tätt kan man sätta zucchini om man har brist på plats?
Hur mycket "frukt" ger en planta?
Ingrid på Västkusten
Om det är busksorter så rekomemnderas det oftas på påsen en meter emellan. Jag har kommit undan med 75 centimeter med tätare än så ALDRIG! Man skall kunna gå emellan också :-)

Frukt - de är otroligt näringsslukande så max två plantor av den vanliga sorten för en normal familj, det blir ändå över :-) till grannarna!
Men man kan frysa in - det finns otroligt mkt squashrätter å göra!

Hälsar Ingrid
telli
Ingrid;

Jag vet ju att du är flitig i Pallkrageklubben åxå. Tänkte höra om du tror att två squash plantor i en halv helkrage får plats. Jag har sallad o rädisa i halva kragen och tänkte sätta squashen på den andra halvan.

Tänkte att sallad- o rädistiden är över när squashen blir som störst??

Eller ska jag besinna mej och bara sätta ut en squash?

// A
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Två squashplantor får plats i en helkrage d v s Europapallkrage. Halvpall - där är det en som gäller.
Kan vara så att Du gör som Du har tänkt d v s sätter en mitt ibland salalden/rädisorna. Får vi bara värme så åker i alla fall mina ut SNART! Successiva kulturer är hemskt bra att tillämpa ;-)

Squashplantan är oftast inte av storlek förrän mittet/slutet av Juni ändå(lite beroend epå väder, fiberduk, sort och vart Du bor) så kör på :-))
pysse
Jag måste rekommendera att plantera squash i korgar. Jag gjorde det i Ikeas plast-kruk-korgar förra sommaren och fick en enorm skörd av Defender. Det bästa med korgarna var att man kan flytta sitt squashland om man känner för det.
lena:-)
Nu blev jag nyfiken på plast-kruk-korgar på Ikea, vad är det för korgar, har dom något namn? Har letat runt lite på Ikea hemsida men hittade inget.

svar till: redan fullt i kragen lena
pysse
Plast-kruk-korgarna finns inte i årets sortiment. Jag har t.om frågat.
Jag har varit lite nyfiken på om det gå att odla i "TubTrugs"-problemet med dem är att det inte är något hål i dem och dem känns lite för dyra för att göra hål i dem.
Jag investerade i 3 stycken chockrosa TubTrugs i morse och jag längtar redan tills jag kan plantera min väldigt förgrodda squash:ar (de blommar nästan) i morgon. Tänkte jag skulle ha dem under markisen på terrassen, så det inte regnar allt för mycket på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon