Margith
Ja, jag förstår att frågan säkert varit uppe hur många gånger som helst, men jag hittar inget svar ....
Jag ska alltså gräva ny rabatt till nyinköpta rosor tongue.gif
Idag är där gräsmatta. I handelsträdgården sa de att jag skulle använda bra planteringsjord och inget annat, men det låter så torftigt unsure.gif
Jag har en hög välbrunnen kodynga, kan jag blanda det med den befintliga jorden? Eller ska jag bara använda kodyngan? Eller har de rätt på handelsträdgården, ska jag kärra bort jorden som är där och fylla med köpt plantjord i stället?
Vad blir mina nya rosor gladast för??
nypan
...skulle gissa att en ordentlig ogräsrensning jämte rejält med kogödsel som du nu redan har, blandat med befintligt jord gör susen; vill du riktigt ta i blanda i rosjord också, borde vara kanonbra...planteringsjord ifall att du har men känn på, sen finns det andra faktorer som spelar in, att det inte är vattensjukt och alltför skuggigt, för kall zon för de rosor du valt...
men kör nu på, gräv upp, rensa, blanda till, plantera, vattna-lycka till/nypan
Cilla
Jag skulle inte använt någon planterings- eller så kallad rosjord alls, brunnen kogödsel blandat med befintliga jorden och oförmultnade eller förmultnade löv om du har, kompostmylla om du har, vedaska om du har, småpinnar om du har, grus eller grov sand om befintliga jorden är hårt lerig - är så mycket bättre.

Planteringsjord man köper på säck består ofta av 80% torv och ingen ler elelr sand alls, rosjorden kan ha lite lite ler men är i övrigt ofta som damm som packar ihop sig.

Jag använder allt grövre material numera vid planteringar; oförmultade bruna löv, småsten och inte minst pinnar. När jag gräver upp sådan jord flera år efter plantering är det fortfarande aktivt liv i den och organiskt material kvar som gör den lättare.
Margith
Tack för hjälpen wub.gif
Några följdfrågor bara: hur mycket kossa vågar jag blanda i? 25%, 50% eller ännu mer?
Vedaska har jag gott om: hur mycket ska jag ta av den?
kerstin z5-6
50 lugnt ... vedaska brukar jag ta nån näve av med /ros smile.gif
nypan
...jag skulle plantera pioner i en underbar lövkompost som legat till sig i två år, under täcket, uppblandat med häst- och koskit som fått lega till ytterligare två extra vårmånader...då blev det ett ´absolut inte hästskit´ ens i närheten av pionerna från plantskolan (jämte andra, gjorde en sökning på odla) så jag kör på med rosjord närmast rötterna i vilket fall nu. samma för rosbuskarna, dvs infodrade planteringsgropar. så fort de växer till sig gör skiten tydligen ingen skada. Jag som trodde att det bara var att uttnyttja läckerblandningen som jag vårdat så länge, med multum av jättemaskar och andra kryp... /nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon