smajlizz
Kanske låter som en konstig fråga men.. wink.gif
kan man vattna ätliga växter med blomstergödning? Är det bra att göra det? huh.gif
kerstin z5-6
Ja och ja
Ingrid på Västkusten
Ja och halvnej - t ex smaken på tomater blir i mitt tycke int elika god och det är inte så bra för mikrolivet i jorden plus att det försurar jorden också, odlar Du i kruka är det så gott som strunt samma då det itne är en naturlig miljö ändå.

Vad vattna med? Vi är flera som använder t ex gödselvatten gjort av antingen kompost egen eller genom att lösa upp hönsgödsel i vatten eller nässelvatten. Eb del använder guldvatten.

Hälsningar ifrån Ingrid
Grönblomman
Att vidareutveckla frågan: Vad brukar ni / kan man vattna med *guldvatten*? min pengapung är knaper så det kanske kan vara ett alt. för mig ohmy.gif ... men det känns som om man kanske främst använder det till blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan använda guldvatten till det mesta, men jag brukar undvika att ha på det på sådant som ex. sallat som man ju äter rå. Till tomater går det bra för man vattnar ju jorden och frukten sitter en bit upp så den är ju aldrig i kontakt med guldvattnet.
ifibi
Vad är guldvatten?
AndreasBlomquist
Ja, vad är guldvatten och är nässelvatten vanligt vatten som det legat nässelblad och dragit i eller hur ute och cyklar är jag?
rosita
CITAT (AndreasBlomquist @ 24-05-2005, 00:53)
Ja, vad är guldvatten och är nässelvatten vanligt vatten som det legat nässelblad och dragit i eller hur ute och cyklar är jag?

Guldvatten är 1 del urin blandat med 9 delar vatten.
Nässelvatten: Plocka nässlor och lägg dem i en vattenfylld hink eller tunna. Rör om då och då. Sila av nässlorna efer 3 - 6 dagar. Späd vätskan med vatten tills den ser ut som svagt te.
Både guldvatten och nässelvatten är bra gödningsmedel.
biggrin.gif
AndreasBlomquist
Tack Rosita!

Båda de sakerna låter ju onekligen som väldigt billiga gödningsmedel. Om man nu vattnar även sallad och sånt med guldvatten så är väl inte det hela världen. Jag menar dels sköljer man ju salladen innan man äter den, sen så är det väl bara positivt med lite extra elektrolyter wink.gif
Tror nog att jag fått i mig lika stora mängder urin på en gång som jag skulle få genom att vattna min sallad med guldvatten... eller kanske inte men ändå! sleep.gif
Reserv
wink.gif Hmm, poängen med gödslingen är väl att växterna ska ta upp näringsämnena? Då går väl urinet även in i grönsakerna som vi äter? blink.gif Jag skulle då aldrig gödsla med nåt sånt inte, inte på mina grönsaker, blömmorna kanske. sleep.gif
KURT
CITAT (Reserv @ 24-05-2005, 07:53)
wink.gif Hmm, poängen med gödslingen är väl att växterna ska ta upp näringsämnena? Då går väl urinet även in i grönsakerna som vi äter? blink.gif Jag skulle då aldrig gödsla med nåt sånt inte, inte på mina grönsaker, blömmorna kanske. sleep.gif

Urin är i princip sterilt, så det är inget problem med bakterier. Sedan är det bara fråga om vad det är för kvävekälla. I urin är det urea, i konstgödsel är det olika former av nitrat. Båda fungerar bra för växter.
mejram
Hmmmm, vill man helst få i sig egen urin eller koskit..... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon