ia_marre
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja... Inser nu att jag skolade om mina tagetes för tidigt och jag behöver göra detta en gång till för att de ska få tillräcklig plats. Idag är det 2 veckor sedan omskolning och jag tänkte stoppa ner näringspinnar imorgon, men nu vet jag ej... Ska jag skola om igen imorgon istället? (för sista gången och utan att skaka av ALL jord om ni förstår hur jag menar...) Ska jag sedan låta dem stå kvar inne säg en vecka o sedan börja avhärda? Låter det som en bra plan? Hur ska avstånden mellan plantorna vara?
Fenja
Man brukar börja gödsla ca 4 veckor efter omskolning. Om krukorna är fulla av rötter så behöver du nog kruka om dem. Men det verkar konstigt om de skulle ha blivit så trångbodda på två veckor... Om de ränner iväg kan du toppa dem så blir de buskiga och fina, du kan rota toppsticklingarna om de är långa och få flera tagetes om du vill. Om du inte behöver skola om dem kan du börja avhärdningen redan nu.
Mvh
Fenja
ia_marre
Hej och tack för svar! Fick rådet här att börja göda efter 2 v, men om det tvista kanske även de lärde biggrin.gif Nej de är inte ännu så trångbodda och är knubbiga och fina, men jag kommer att få plantera om de i sina definitiva krukor senare och då tänkte jag att detta kanske måste göras innan avhärdning och utsättning, att de kanske inte tål en omplantering sen ute...? Men annars kan jag ju låta dem stå kvar, avhärda och flytta ut för att längre fram plantera om de igen... Vad tror ni om det?
Fenja
Du kan avhärda dem innan du planterar dem där de slutligen ska vara, det behövs ingen ny avhärdning för att man planterar om.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon