Full version: Pellis-bäbisarna
Annie-72
Mina små pellisbäbisar som står i ganska små krukor får alldeles ljusgula blad (de nyaste bladen). Vad kan detta bero på?? sad.gif Ska jag plantera om dem i större krukor tror ni? De står ute i plastväxthus. De har fått ganska generöst med vatten, är de månne övervattnade? De är av sorten Blue Sybil fr Easy Plant.
Fenja
Är det fröplantor eller sticklingar du har? Att bladen gulnar behöver inte betyda att något är fel, de dör även på friska plantor efter hand. Kolla i krukorna om det är fullt med rötter i så fall vill de ha ny jord och större krukor. Låt dem torka upp mellan varven så att ytjorden är helt torr. Du kan börja gödselvattna dem ca 4 veckor efter omplantering och det fortsätter du med ända till i oktober då de får gå i vintervila. Om de inte är i behov av omplantering så börja gödselvattna dem så kommer de nog i gång.
Mina erfarenheter av Easy Plant är nu inte de bästa heller.... jag har inte köpt själv, men mina grannar har fått en stor mängd både stendöda och undermånliga plantor där i från. Jag skulle aldrig beställa något därifrån.
Mvh
Fenja
Annie-72
Tack Fenja!! Nä, jag gör nog aldrig om den beställningen. Men har man aldrig provat vet man ju inte heller.. Nu har jag hittat en ljuvlig handelsträdgård några mil utanför stan. Där sker nog inköpen av sommarblommor hädan efter. smile.gif smile.gif
Anna i Mjölby
Kanske för mycket ljus? Om de inte är vana vid det kan de bli ljusa och få brännskador.

Viktigt att låta dem torka ut mellan vattningarna. Konstant blöta rötter brukar pellisar inte gilla.
kerstin z5-6
Brännskada ger vita blad inte gula ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon