snofsan
Jag har en massa pioner och de har redan knoppar men blir det som förra året så blir det inte många av dem som slår ut trots att ja hällde någon slags myrr-puder på knopparna.

Varför antastar myrorna knopparna? Vad är det som är så gott där? Att myrorna mjölkar bladlöss är en sak, men varför ge sig på pionerna?
kerstin z5-6
Myrorna gör ingen skada -du kan lämna dem ifred biggrin.gif
Hannele
Man behöver inte vifta med gifter så fort man ser något levande i sin trädgård.
Det är med småkryp som med ogräs; man måste lära sej, vilket är vilket.
Myrorna äter även larver, maskar, frön, bladlösspillning och skadliga småkryp,
inte rötter eller levande växtdelar.
snofsan
Jamen, jag trodde att de var myrorna som gjorde så att knopparna trillade av?
ohmy.gif

Fattar ingenting alltså! unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Christina i Taxinge~
Jag har läst att pionknoppen utsöndrar nektar just för att myrorna ska komma dit! smile.gif
Myrorna hjälper nämligen pionknoppen att hålla sig ren från andra insekter som kan skada knoppen.

Var rädd om "pion-myrorna"! De gör absolut ingen skada! wub.gif

"Fram för fler myror åt pionknopparna" biggrin.gif
snofsan
Ähum, där ser man vad okunskapen leder till: förhastade slutsatser och därav felaktiga åtgärder. Att vara korkad är alltså farligt. tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Tack för all hjälpen. Jag skall pyssla om mina myror... laugh.gif laugh.gif laugh.gif Det finns gott om dem här i rabatten.
amaira
Pioner och svartmyror hör ihop!

Ingen vet riktigt varför, men det finns teorier om att svartmyror gör så att pionknopparna slår ut, just genom att de "tar bort klistret" som finns på knoppen.

Sant eller inte, i ditt fall pekar det ju mot "sant".

Håller med Hannele:
Man ska nog vara lite försiktig med gifter. För man har inte överblick på skadorna man åstadkommer när man "petar" i ekosystem.

Och ofta sträcker sig skadorna långt utanför den egna trädgården - även om man aldrig behöver få veta det...

Lycka till med pionerna och svartmyrorna i fortsättningen Snofsan wub.gif biggrin.gif . Svartmyror är oförargliga och söta, och bits inte.

(Att de sedan inte är lika "söta" när de bildar kolonn in i köksskåpets sockerskål utan att man finner vägen de går, det är en annan historia rolleyes.gif )
amaira
Såhär ser mina pionknoppar ut just nu.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon