Killensomvillhagrönafingrar
Äntligen har jag kommit på hur vi skall få bort det fula locket till trekammarbrunnen.
Jag har lagt en "sol" av tumlad cementsten runt och köpt mig en 60 cm teaktunna som täcker locket.

Jag köpte 2 st så att jag kan ha en på altanen med wub.gif
Den på altanen står i ett hörn och har det väldigt varmt from 13 till solnedgång
Den som täcker brunnen har sol från 11 till solnedgång men det kan fläkta lite runt den så inte lika varmt som den andra.

Nu till det lite roligare, nämligen påfyllnad av blomsterprakt.

Då jag alltid älskat dahlior har jag införhandlat 20 st.
10 st kaktus "Wittemans Best" (röd kaktus variant blir 120)
10 st kaktus "My love" (vit kaktus variant blir 120)
Jag har dessutom en stor ängla trumpet som jag tänkt ha i den på altanen.

Efter som jag är lite sen med planteringen och gärna vill ha blomsterprakt hela sommaren undrar jag vad jag bör komplittera med samt vilken jord jag skall använda.

tongue.gif
fruberglund
Åhhh...kan jag inte få se bild när det är klart (eller nu, spelar ingen roll). Jag har också ett fult stort lock i cement på en stor brunn som jag gärna skulle vilja dölja.

Problemet för mig är väl att våran står i en sluttning. Funderade på att bygga en gammaldags brunn runtom (mura).
Killensomvillhagrönafingrar
Jag skall nog kunna ordna en bild bara jag får tummen ur och lär mig hur jag postar bilder wink.gif
Men nån gång skall väl vara den första så varför inte denna gång?

Mura en brunn runt låter som en lösning, men måste inte *försöker komma på en ok yrkesbenämning* avfallshanteringsmannen kunna komma åt med sin slang?

Pga att de i vårt fall måste komma och tömma 1 gång per år valde vi kruka som är rätt lätt att ta bort
Elizabeth
Dahlior gillar värme, sol och fuktig jord så glöm inte att vattna ordentligt.

Dock undrar jag lite hur alla 20 dahliorna får plats i en tunna (om jag fattat rätt så ska du ha änglatrumpet i den andra).

Visserligen kan jag inte just dessa sorter men min kaktusdahlia som är ca 100 cm brukar vara ca 80 cm i diameter på överdelen.
fruberglund
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 20-05-2005, 10:34)
Jag skall nog kunna ordna en bild bara jag får tummen ur och lär mig hur jag postar bilder wink.gif
Men nån gång skall väl vara den första så varför inte denna gång?

Mura en brunn runt låter som en lösning, men måste inte *försöker komma på en ok yrkesbenämning* avfallshanteringsmannen kunna komma åt med sin slang?

Pga att de i vårt fall måste komma och tömma 1 gång per år valde vi kruka som är rätt lätt att ta bort

Jo, fast den brunnen jag menar är ingen 3-kammarbrunn. 3-kammarbrunnen ligger i skogen där den inte gör någon "skada".

Vet inte vad det här är för brunn egentligen men den ligger på tomten. Tror att den har med dagvattnet/dräneringen att göra (stenkista alltså).

Den har aldrig blivit öppnad under de åren vi bott här i alla fall men är otroligt ful där den står.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon