Full version: Är detta normalt?
Lulle
Hej på er alla!

Tänkte skriva av mig lite då jag fick ett upprörande samtal av min far här igår.
Vi har en sommarstuga ligger vacker vid Hjälmaren med denna vy är jag uppvuxen och närheten till natur och djur.
För ett par år sedan flyttade det in nya grannar. Kul tyckte vi då det var nya människor som uppskattade naturen och dess invånare. Fy vad fel jag fick. Mannen skjuter glatt ekorrmammorna så dom små ekorrungarna springer runt desperata efter hjälp.
(Ekorrarna är väldigt tama ute hos oss då alla lägger ut nötter och lite smått till dom.Inte helt rätt men så har det gjorts i alla år vinter som sommar.)

Grannen försvarar sig med att dom "jävlarna" är äckliga och kommer in i huset och myllrar runt. Man kan väl bara schjasa iväg dom, inte slå ihjäl dom med mattpiska eller skjuta dom för det eller?

Vad finns det för människor egentligen....hade tanken att så j****a massa idioter det finns och den sista idioten är väl inte född än misstänker jag.

Blir ledsen bara av tanken att man vill skada små djur, varför flyttar man ut i skogen för när man inte vill ha dom omkring sig?

Funderar starkt på att polisanmäla denna "granne" som tar sig friheten att vifta runt med skjutvapen i ett fritidsområde.

Nåja nu har jag fått ur mig lite ursinne. Tackar för den som velat läsa detta och tackar så mycket för att denna forum finns med mycket bra tips och råd.

Tack Ni alla önskar er en trevlig helg.

Kram

Suss
Biggan_
Jag hade absolut polisanmält detta!
Så får man väl inte göra?
mekare
polisanmäl honom direkt. Man får inte skjuta inom bebygdt område och absolut inte djurmammor med barn. Det är reglerat i jaktlagen har jag för mig. Om han inte döms till annat straff så borde han åtminstonde bli av med vapenlicensen. Man få heller inte "jaga" med mattpiska.

Såna idioter ska stoppas tycker jag. Var går hans gräns? vad slår han inte ihjäl? mad.gif mad.gif
160kvm stort hus
Usch vilken jävla skitstövel!!!!

Tyvärr är det så att ekorrar får man skjuta på egen tomt. Samma sak med tex vildsvin. Det räknas som skadedjur...

självklart måste han ju ha licens och inte skjuta så det är fara för andra.

Fråga polisen hur ni ska göra..

Mvh G
Lulle
Ja Ni man slutar inte att bli förvånad. Ska ut till far min på söndag och ska ta ett snack med denna "idiot" till granne. Pappa är så mån om djuren där ute dom ger en sån harmoni särskilt dessa små som kommer och leker helt oskyldigt och "pang" står en med mattpiska och slår ihäl en. Ohhhh blir så ARG när jag ens tänker på det. Pappa såg ju inte själva händelsen med skjutandet utan det var "grannens" egen fru som berättade om detta......Komiskt va? Att hon inte heller har hjärna att säga att detta är FEL ....då vete F*N vad dom gör där ute ärligt talat.
Ska i alla fall ta ett snack med han på söndag och vifta lite med en mattpiska det kanske hjälper....eller INTE.

/Suss
netaave
Tråkigt för grannsämjan!
Frågan är om polisen ens bryr sig om du anmäler, detta är nog inget prioriterat ämne.
Försök snacka med honom på ett bra sätt, ekorrar kommer inte in i hus i första taget, så det är nog bara hysteri.
farbror B

Kanske Lulle skulle skjuta av lite grannar med ursäkten
"jamen dom är ju så jxxxxa äckliga och kan komma in i husen"...

Håller med dej Lulle, det finns så himla många naturnazister, som bara måste döda allt dom inte gillar.
Ge dom en blomlåda och be dom flytta in i en etta på Söder!
I naturen har dom inget att göra
Ingrid på Västkusten
Grannsämjan är nog så viktig också! Finns inge värre med att vara osams med sina grannar :-(
Lulle
*S*
Jo grannsämjan är jätteviktig och den har varit kanon tills detta, men tänk om när "grannen" skuttar runt med sitt vapen och det skulle träffa någon/något annat än en ekorre.
Finns andra grannar,barn och våra husdjur där ute.Skrämmande tanke!!

Det finns väl andra sätt att få dom små djuren att hålla sig undan, vattensslangen är ju ett alternativ som är skonsammare.
Men som nämnt i tidigare inlägg kanske ska dom ha en blomlåda och isolera sig i en etta i betongen om dom inte vill ha närheten till naturen.....fattar inte vad gör man i en stuga i skogen då när man inte kan acceptera dom "små" djuren som grannar.

/suss
Ingrid på Västkusten
Det kan ju vara ett luftgevär han/hon använder också.....men man skall vara försiktig oavsett! Är det stadsplanerat område Du bor i?

Djuren är ju en del av vardagen på 'landet' ( fast vi brukar skjuta skator har man sex par i ett litet område så vad gör man :-( )
Pirum
Väldigt dåligt gjort av honom, speciellt när ekorren har ungar som sagt. Ekorrar är ju trevliga djur, om de inte blir alltför tama eller äter för många fågelungar/ägg. Att skjuta ekorrar som blivit för tama verkar i vilket fall som helst väldigt drastiskt, speciellt i ett (som jag fattar det) tätbebyggt område
Lars-Olof Arvids
Ibland blir man riktigt trött på hur människor värderar olika djur. På vilket sätt är ekorrar skadliga? För att de kan ta fågelägg? I så fall är väl fåglarna också skadliga, eftersom de inte bara tar läskiga "skadeinsekter" utan också fina fjärilar? Tänk om folk ville inse att varje inhemsk art har sin givna plats i vår svenska natur, och att samspelet mellan dem oftast fungerar allra bäst när vi människor inte lägger oss i! Att ekorrar skulle vara "äckliga och komma in i hus" låter i alla fall inte som någon officiell anledning att klassa dem som "skadedjur". Och man får vara rejält hatisk om man tar till så totalt känslolösa metoder som att slå ihjäl djur med mattpiska och skjuta en hona från hennes ungar. Jag hoppas verkligen att ni lyckas stoppa denna idiot, som mycket riktigt inte har något i naturen att göra!

Olle
carol
Ekorrar är inte äckliga. Det här är däremot äckligt. öörk
Lady Hamilton
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-05-2005, 11:44)
Djuren är ju en del av vardagen på 'landet' ( fast vi brukar skjuta skator har man sex par i ett litet område så vad gör man :-( )

Ja men...........Visst måste man ibland "ingripa" i naturen.
Och som jag förstår jagar ni inte skatorna "hur som hellst." T.ex. när de har ungar. Jag själv har rivit ner nybyggda fågelbon när fåglarna har byggt "på olämpligt ställe". Förutsatt att de inte hunnit lägga eller kläcka äggen. Då får man vänta tills ungarna "flugit ut"

Men jag tycker att du Lulle ska polisanmäla din pappas granne, även om inte polisen gör något direkt så har de iallafall "hans namn" på minnet om han skulle anmälas igen/eller i annan sak.
Många poliser säger - Låt oss avgöra om det är viktigt eller inte.
ylv
Enligt jaktlagen är allt vilt fredat och jakt får endast företas under de allmänna jakttiderna. Dessa finns angivna i bilaga till jaktförordningen.

I huvudsak gäller att man inte får döda viltet under den period då de föder upp sina ungar. Man kan i vissa fall få tillstånd till skyddsjakt, men att ekorrar skulle kunna förorsaka sådan skada att skyddsjakt skulle tillåtas är knappast troligt.

Jag skulle absolut anmäla idioten till granne som du har. Har han vapen som kräver licens så blir han förhoppningsvis av med licensen (och vapnet). Och jag håller med dig om att det är olustigt att ha någon så ansvarslös viftande med pistol eller annat skjutvapen i grannskapet.
zaaritha
Upprörande!!
Anmäl, direkt!!
mamamaggan
Säger som flera andra, anmäl grannen med det snaraste!

Hur i hela friden är man funtad om man skjuter ekorrar överhuvudtaget och speciellt när de har ungar mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
zaaritha
Hur f-n är ekorrar "äckliga"?????
Ja, de tar fågelungar, men det gör andra fåglar också!!!!!
mamamaggan
CITAT
Hur f-n är ekorrar "äckliga"?????
Ja, de tar fågelungar, men det gör andra fåglar också!!!!!

Nej just det! De enda som är " äckliga i det här fallet är väl grannarna mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
*solis*
Kan du inte skjuta grannen med paintboll när han skjuter ekkorren!!!
Sulawesii
Jag skulle polisanmäla honom på direkten! Vad har han på landet att göra med den inställningen??
Lulle
Har fått min far att göra en anmälan för "Mr SqurrelShooter", men vad kan dom göra mera än att han är anmäld. Vifta med vapen fick han inte göra. Det är i alla fall gjort nu och jag är glad för det, och händer det inget så har pappa i alla fall gjort en anmälan.

Visade pappa era inlägg och han vart glad att det finns förståndiga människor, sa att detta var ett bra forum och man får så mycket bra tips och råd. Så en eloge för er alla och tack till er alla.

Suss

biggrin.gif
Sulawesii
Bra jobbat!
Jill-Ulrika
CITAT (Pirum @ 20-05-2005, 11:58)

Kan jag låna den här arga smileyn?
Snälla rolleyes.gif
Ophelia
Ta lite hår och sånt från grannen. Gör en docka. Varje gång grannen är ute och vevar med geväret så stick en nål i dockan. Låt grannne få reda på att det finns en voodoodocka av honom. Be till högre makter att nålsticken fungerar. Ger mig faen på att grannen inte skulle ens våga tänka tanken på att slå ihjäl en mygga efter det.
Lulle
*ASG*
Vilken bra idé Ophelia ska ta och smyga mig över en dag till "The Shooter" och ta lite hår och göra en docka.
Ful som rackarns blir den......Ska bara hitta en bra nål *S*.

Suss
Ophelia
CITAT (Lulle @ 29-05-2005, 20:02)
*ASG*
Vilken bra idé Ophelia ska ta och smyga mig över en dag till "The Shooter" och ta lite hår och göra en docka.
Ful som rackarns blir den......Ska bara hitta en bra nål *S*.

Suss

Ta du flera nålar. Så det blir lite effekt. Varför inte pressa ner grannen på en spikmatta, det finns ju fakirer som fixar detta!! En sådan hårdför och skjutglad karl borde ju palla för lite smärta!! biggrin.gif
zeppo
Du har haft oturen att få en dåre till granne.

En som leker Rambo. Han är sjuk.
Skatmor
CITAT
Tänkte skriva av mig lite då jag fick ett upprörande samtal av min far här igår.
Vi har en sommarstuga ligger vacker vid Hjälmaren med denna vy är jag uppvuxen och närheten till natur och djur.
För ett par år sedan flyttade det in nya grannar. Kul tyckte vi då det var nya människor som uppskattade naturen och dess invånare. Fy vad fel jag fick. Mannen skjuter glatt ekorrmammorna så dom små ekorrungarna springer runt desperata efter hjälp.  
(Ekorrarna är väldigt tama ute hos oss då alla lägger ut nötter och lite smått till dom.Inte helt rätt men så har det gjorts i alla år vinter som sommar.)

Grannen försvarar sig med att dom "jävlarna" är äckliga och kommer in i huset och myllrar runt. Man kan väl bara schjasa iväg dom, inte slå ihjäl dom med mattpiska eller skjuta dom för det eller?

Vad finns det för människor egentligen....hade tanken att så j****a massa idioter det finns och den sista idioten är väl inte född än misstänker jag.

Blir ledsen bara av tanken att man vill skada små djur, varför flyttar man ut i skogen för när man inte vill ha dom omkring sig?

Funderar starkt på att polisanmäla denna "granne" som tar sig friheten att vifta runt med skjutvapen i ett fritidsområde.

Nåja nu har jag fått ur mig lite ursinne. Tackar för den som velat läsa detta och tackar så mycket för att denna forum finns med mycket bra tips och råd.

Håller med om att det är närmast kriminellt att bete sig som grannen som tydligen finner stort nöje i att skjuta ekorrhonorna. Det var tillåtet med allmän jakt på ekorre fram till 2001 då Naturvårdsverket vid sitt beslut ansåg att det "enligt verkets uppfattning är det inte visat att ekorre numera tillvaratas för nyttjande av kött och skinn".

Alltså är det inte tillåtet med jakt på ekorre överhuvudtaget efter 2001.
elleave
Bra!!! rolleyes.gif wub.gif rolleyes.gif wub.gif rolleyes.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon