Full version: Klibbig hibiskus
carol
Min Hibiskus är helt klibbig och kladdig på bladen och bladen blir bruna och faller av. Jag ser inga kryp eller någon aktivitet av något slag. Vet någon vad det kan vara?

Eftersom jag ser att den är sjuk och har blivit angripen av något så sprutade jag den igår med Provado+. Hoppas att den blir bättre. wub.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det säkert att du inte ser några bulor längs stammen eller längs huvudnerven under bladen? Tycker nämligen det låter som klassiska symptom på sköldlöss.
carol
Får kika ikväll, kanske tittade jag inte så noga... Men hur blir jag lättast av med eländet? Läste någonstans att man ska plocka bort sköldlössen en och en med pinsett, det räcker inte med att bara spruta den eller? Ska jag beskära den?

(Jag har typ bara haft spinn på mina växter så jag är helt handfallen när andra små fiender ger sig på mina hjärtevänner... sleep.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är sköldlöss är det enklast att sticka ner provadopinnar i jorden på hibiskusen då blir hela växten giftig i ca 6v så alla sköldlöss som kläcks och börjar suga dör. Behandla gärna även de växter som står i närheten med provadopinnar det brukar kunna sprida sig ganska bra.
carol
ok! tack! Ska köpa pinnar så får vi se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon