limsa
Hejsan!

Vet inte om denna fråga är under rätt rubrik men jag chansar...!

Jag har berg på tomten som delvis är mossbeklädda och som jag vill få rena och fina. Hur tar jag på enklaste och bästa sätt bort mossan? Det är rätt tunn mossa och visst kan jag borsta bort den med hårt borste men det är rätt stora ytor. Finns det ett enklare sätt än att borsta? Vill att orken ska finnas kvar till resten av trädgårdarbetet också, hihi!

Högtrycksspruta med vatten kanske fungerar? Har ej provat det än.

Tacksam för svar!
/limsa
gammelnalle
Högtrycksspruta funkar kanonbra!!! (jag har iofs inte rengjort ett helt berg men väl större stenar... och jag har en enkel HT-spruta för under 1000:-)
Pirum
Jag hade visserligen varit försiktig med att ta bort fin mossa och lavar...men...smaken är som baken osv smile.gif Det går som sagt alldeles utmärkt med högtrycksspruta, se bara till att bära skyddsglasögon eftersom stenflisor kan flyga iväg. (ha inga oskyddade barn exempelvis i närheten)
Lynn
Hej
Jag har precis rensat ett berg från mossa (det blev JÄTTEfint) och jag hade både gräs och mossa där så det blev nog att riva och slita. Men när det värsta var borta fungerade högtryckstvätten fint! Nu skall jag plantera bergväxter i de största skrevorna, få se hur det blir.
MrNorth
Mossa som är såå fint sad.gif Hehe, tur att du inte ska göra en japansk trädgård wink.gif

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon