Full version: Flytta Syren buskar
jåka
Ska flytta stora syrenbuskar ca 2 -3 meter höga och 1-2 breda hur ska jag göra??

hur mycket av röterna ska jag ta med tex ska jag gräva lika brett som kronan är eller så stort som möjligt.

Något annat jag bör tänka på

Förslag någon.
Cilla
Hej och välkommen!
Om du använder sökfunktionen uppe till höger får du mängder av tips på hur du flyttar syrén. Återkom om du har frågor som inte redan besvaras där.
jåka
Har läst inlägg om att flytta syren men inte hittat hur mycket man ska gräva runt plantan för att få med rötter så att den klarar sig.

kan man utgå från kron bredden eller ska man ta ännu bredare.

ska flytta buskar från en annans gård och vill inte gräva sönder hela gräsmattan.

buskarna är ju ganska stora 2-3 meter höga och 1-2 breda.
Betty
Syrener har rätt så ytligt rotsystem så du behöver inte gräva särskilt djupt. Vi har flyttat några syrener i den storlek du pratar om och vi grävde inte djupare än ca 60 cm och ca 1½ meter i diameter. Ta en rejäl klump, men den behöver inte vara bredare än busken. Det är tungt, om du har en garagedomkraft så kan den komma väl till pass, annars får du använda dig av hävstångsprincipen med ett par stadiga bräder. Lycka till men var rädd om ryggen! smile.gif
Cilla
När jag flyttat uppvuxen syrén har jag grävt ca 70 djupt (två spadblad ned) och lika brett. Vält över dem på pressenning och släpat dit det ska.

Två misstag jag har gjort kanske inte någon annan behöver upprepa:
Gräv inte smalt dike på nya stället. Gräv ca dubbla bredden jämfört med rotklumpen ett och ett halvt spadtag djupt och djupare just där du ställer plantan.

Beskär inte i samband med flytt. Jag tolkar min uteblivna blomning på 7 år som att växten fullständigt chockades.

Och ett tredje: Vattna som bara den under sommaren. Bladen kommer att slokna och kanske falla för tidigt, men ju mer blad- och grenmassa syrénen kan behålla levande inför vintern desto bättre. Beskärning av död ved kan du göra nästa vårvinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon