stina
Gick förbi Medborgarplatsen på lunchen och fick se att dom på torget sålde trädpioner för 150:-. Tittade och tog mig sedan i kragen och gick därifrån. Men på vägen tillbaka gick det inte längre.... Så nu står jag här med en trädpion och vet inte hur den ska skötas. Hur stor blir den? Hur vill den ha det? Snälla hoppas på hjälp!!!!

/Stina
Betty
Grattis! biggrin.gif Jag förstår din vånda, kunde inte låta bli att köpa en ympad trädpion förra hösten fast jag inte visste vad jag skulle med den till... rolleyes.gif I vår har jag köpt en till! ohmy.gif En äkta - på egen rot.laugh.gif HÄR kan du läsa om hur man sköter dem.
stina
Hur vet jag om den är ympad eller äkta. Tyder det låga priset på att den är ympad eller??? unsure.gif unsure.gif
Betty
På de ympade finns en "klump" ovanför rötterna, som på ympade äppelträd ungefär. Jag tror att ympade är billigare än rotäkta, rotäkta är mer härdiga än ympade.
stina
CITAT (Betty @ 20-05-2005, 14:03)
På de ympade finns en "klump" ovanför rötterna, som på ympade äppelträd ungefär. Jag tror att ympade är billigare än rotäkta, rotäkta är mer härdiga än ympade.

OK. Jag ser ingen klump ovanför krukan - det kommer massor av skott från jorden. Men jag får titta när jag ska plantera den. Spännande ska det bli i alla fall. Hoppas den klarar zon 3 även om den skulle vara ympad....

Tack för länk och tips!!!!

/Stina
Betty
Jag tror att din pion kommer att klara vintern utan problem, min ympade klarade vintern här i zon 6. Jag täckte den med några, (4) lager fiberduk inför vintern. smile.gif
kerstin z5-6
Jag kan garantera att den är ympad -sätt den djupt
stina
Tack för tipsen. Ska sätta den djupt och vårda den ömt. Vi har väldigt mycket sten på vår tomt så jag tror jorden fort blir varm och tomten är väldigt skyddad från kalla vindar. Den står fortfarande kvar på balkongen i sin kruka och det får den göra till nästa helg för vi kom aldrig ut till landet nu i helgen sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon