Full version: Identifieringshjälp
pisanggoreng
Behöver er identifieringshjälp:

Så här ser blommorna ut:

Och en annan:

Som tack för hjälpen bjuder jag på en svart tulpan:

Tack smile.gif
Maria i Helsingborg
Är inte det första en "sockernälla"?
Den heter kanske vitplister eller nått.....
Äh, jag har ingen aning men jag ville så gärna få en del av den snygga tulpanen! rolleyes.gif laugh.gif
pisanggoreng
biggrin.gif

Nja, jag tror inte det är en "sockernälla" även om det nästan ser ut så... Fler förslag..? smile.gif
Elizabeth
Jag är själv mycket nyfiken på vad den första heter. Jag såg dem för ca 2 v. sedan (kanske inte ens det), då var dem ett par cm hööga. Igår var de redan ca 30 cm!!!! Och blommar, precis som på bilden.

Den andra är också vanilgt förekommande, men tyvärr vet jag inte namnet på den heller.

Doftar tulipanen?
Zazu
den nedre kan vara skelört, chelidonium majus.
bryt av ett blad eller en stjälk och om det kommer gul mjölksaft så är det den.

mvh zazu
pisanggoreng
Zazu: lite grön saft kom det (men bara från stjälken, inte från bladen)... De är rätt höga (70-80cm)...

Elisabeth: De växer vädligt fort! Dessa är nog runt en meter nu, och det har inte tagit många dagar (nån vecka) för dem.
Elizabeth
Vitplister, tror jag.

Kolla här
pisanggoreng
Ser mycket snarlik ut (vitplister). Men den har bara blommor i toppen. Åtminstone än så länge... Kommer kanske mer.

telli
Jag vet inte så mycket om blomster, men som den bonnunge jag nu är tycker jag att den gula blomman ser ut som raps/rybs....

// a
SannaLasso
Den vita ser ut som löktrav (ätlig och god - imorse bjöds det på recept i något av morgonprogrammen).

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/a...a/allipet2.html

Den gula torde vara skelört, konstigt om den inte har brandgul växtsaft då förstås... dessutom brukar den väl inte blomma än (men bilden kanske är från ett annat år?) .
SannaLasso
Jorå - nog är det skelört...den kan tydligen blomma redan nu - hu!

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/papavera/c...li/chelmaj.html

Tack för tulpanen!
pisanggoreng
Tack SannaLasso! Två rätt till dig! laugh.gif

Vilka bitar av löktraven kan man äta...? (Och hur?)

ps. bilderna är förresten från idag...
SannaLasso
Löktrav smakar svagt av vitlök. Man kan äta bladen råa i en blandsallad eller hackade i omelett (som i TV i morse). Kanske smaksätta en enkel youghurtsås? Det finns säkert många andra sätt att få i sig bladen också. Lite hackad löktrav i potatismoset kanske?

Man kan säkert snabbförvälla bladen och frysa in i småportioner. Som fryst spenat ungefär. Det var några år sedan jag åt löktrav och jag minns inte riktigt om jag åt BARA traven eller o jag blandade med spenat eller annat - man får väl prova sig fram. smile.gif
Fenja
Se upp med skelörten, den frösår sig rabiat, överallt och i sinnessjuka mängder,
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Tack för svaren!
Och tulpanen doftar dessvärre inte... (Men det är tacksamt att den blommar fint nu, när de flesta "vanliga" tulpaner blommat över här. Dessutom är de riktigt höga!)
tullmejs
Men konstigt med frånvaron av illorange mjölksaft!
pisanggoreng
Ja, jag får gå ut och kolla en gång till.

Läste förresten också att Skelört är giftig (hela växten).
Christoffer
Det första är nog garanterat löktrav, sådant växer det mycket av här.
pisanggoreng
Och den är tvåårig, läste jag. Frösår den sig själv..?
zaaritha
Den gula: nejlikrot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon