Fia N
Hej!

Jag har idag förberett mitt trädgårdsland för plantering. Förra sommaren märkte jag att undgefär halva delen ligger i mer eller mindre total skugga (men vindskyddat om det har betydelse)
Det enda som riktigt trivdes i skuggan förra året var plocksalladen, men det blir vääääldigt mycket sallad om hela den delen ska fyllas med enbart detta....
Tänkte prova lite ruccola iår och se hur den mår.

MEN jag undrar över potatis. Är det någon som fått bra skörd i skuggrabatt?? Och i så fall, är det någon sort som är lämpligare än någon annan??

Även andra förslag mottages med entusiasm! biggrin.gif

Tacksam för svar!
Mvh/Fia
pysse
Jag har en potatistunna och en stor kruka med potatis i helskugga - under ett stort träd. Jag vet inte om det är andra förhållanden i en tunna än på friland, men min potatis växte och frodades förra sommaren. Jag hade Rocket i min tunna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ju andra bladväxter än sallat man kan testa i skuggigt läge ex. mangold, kryddkrasse, spenat, ruccola, olika slags mållor, persilja tror jag även funkar i lite skuggigare läge.
Grönblomman
Nu är det såhär att allt GÅR att odla i skugga, så jag vill börja med att säga: odla vad du vill!, förutom sådant som KRÄVER helsol. Det allra viktigaste är nästan Alltid jorden och dess kvalitet. Du kan odla mycket i helsol totalt vindskyddat och få en usel skörd pga dålig jord med dålig dränering och näring. Om du däremot odlar på en plats som är ganska blåsig och öppen (du kan odla ex. solrosor som är ett fördelaktigt vindskydd) med bra jord och mycket näring samt halvskugge större delen av dagen, kan du ändå lyckas superbra!

Mitt eget land verkar befinna sig i ungefär samma läge som ditt - förutom att det är något öppet. De flesta växter antar jag trivs bättre med lä ist. för blåst, och om du har halvskygga är det bara att köra på! Potatis skulle jag tro fungerar utmärkt! Se bara till att jorden är inte allt för kompakt och vattenhållande!
Boner
Hur är det med vildtomat, kan den trivas i en skuggig balkong i en stor hink?
Fia N
Tack för alla uppmuntrande svar! biggrin.gif
Jag kör på och testar lite av varje helt enkelt så får vi se!
Mvh/Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon