Har mossa på en bergknalle där det växer gräs runt om och kan inte låta bli att tycka att mossa är underbart! Grönt på vintern, behöver inte klippas och mjukt att gå på!! Varför i hela friden finns det mossrivare och varför ska den bort ur våra trädgårdar? Och förresten är inte gräs nåt kul alls så varför består svenska trädgårdar av fyrkantiga fula gräsmattor?
I Japan anses den tydligen vara höjden av trädgårdskonst och jag har nog varit japan i mitt tidigare liv. Gillar både mossa och sushi....
Om man bara skall betrakta sin gräs/moss-matta så fungerar det med mossa. Men om man skall beträda den så håller den inte om den innehåller mossa. Man får helt enkelt inse att olika personer har olika användningsområde för sin gräsmatta!
Stämmer inte riktigt att man inte kan beträda den, på den här körs det cyklar och springs och den är superfin!
Självklart förstår jag att man vill ha gräsmatta och att smaken är olika, men min fråga var mest varför man vill utrota något så praktiskt som mossa? Har verkligen alla den åsikten att den är ful eller är det "inlärt"? Mossa ska liksom bara bort....som kejsarens nya kläder ungefär..om nån förstår mitt svamliga inlägg
Gossen Ruda
20-05-2005, 14:59
Om man kan cykla och springa på dim mossa så undrar jag verkligen om det är mossa? Mossa tål vanligen ingenting i slitagehänseende, tom myrstigar i mossmarker brukar vara nakna. En stor nackdel med mossan är att den långsamt växer till i tjocklek men saknar ändå riktig kontakt med underlaget, vilket medför att stora bitar kan lossna och efterlämna lika stora hål. Jag för en ständig kamp mot mossan, snart är det dags för att avmossifiera alla stora stenar.
Jag undrar faktiskt samma sak, och inte bara om mossa. Varför skyr så många allt "ogräs" i gräsmattan och försöker utrota allt som inte är gräs?
Jag anser att "gräsmattans" primära uppgift är att vara platt och se grön ut. Blommor här och var är också okej. I övrigt struntar jag fullständigt i om "gräsmattan" består av gräs, mossa, vitsippor eller maskrosor, bara den är grön.
Sedan får man ju ett naturligt urval. Om det växer för högt kör man gräsklippare. Om det inte tål gräsklipparen ger det vika för något som faktiskt tål gräsklipparen (ofta gräs, men kan även vara maskrosor).
På de ställen där man går ofta får man så småningom antingen kvar tramptåliga sorter eller bar jord (vilket man ofta får i "äkta" gräsmattor också!). Blir det bar jord eller allmänt lite fult kan man lägga dit trampstenar.
Om man spelar boll eller springer runt mycket så att mossan lossnar sker så småningom samma sak: man får kvar de växter som tål behandlingen. Om mossan åker av får gräset mer plats.
zaaritha
20-05-2005, 20:36
Vår "gräsmatta" består av tusenskönor, mossa, veronicor,brunört, mandelblom,gråfibbla, lite gräs av olika arter,fingerborgsört, aklejor,
nävor o fingerört!
Det konstiga (eller--trevliga) är att våra grannar tycker att det är fint!!!
Tycker ju vi själva också!!
Blomstertanten
20-05-2005, 20:50
Jag älskar mossa !:wub:
Har försökt "odla" mossa på torvblocksrabatterna och nu verkar det komma lite !
Tyvärr verkar det gå väldigt långsamt, antagligen för att det är för soligt och torrt där !
gammelnalle
20-05-2005, 21:03
MOSSA MOSSA på er alla männskobarn...fritt efter Nicke Lilltroll
Har alla träd i sin "trädgård" ???
Tackochlov för att vi är olika!!
zaaritha
20-05-2005, 21:05
Har du inga träd?
Förresten;gul stil är svårläst!!
Jamen vad härligt att det fanns fler med min filosofi, det som vill växa får växa och är det inte grässtrån överallt utan mossa och annat så är det ändå fint.
Och som svar till den som undrade om det verkligen var mossa; jo det är faktiskt det och som alla som försöker märker är den inte så lätt att få bort.
zaaritha
20-05-2005, 22:50
Jag tycker att mossa är fin o skön att gå på!
Och så respekterar jag allt som växer!
Gillar kirskål o nässlor mindre, men........
smajlizz
20-05-2005, 23:51
Jag tycker mossor är rätt så fina faktiskt, det finns ju så många olika intressanta sorter som man inte tänker på förutom den där "vanliga gräsmattemossan" som förövrigt heter Rhytidiadelphus squarrosus på latin

Hakmossa kallas den på svenska
Jag går ett biologiprogram och ska lära mig 16 latinska namn på mossor inför en dugga!
CITAT (smajlizz @ 21-05-2005, 00:51)
Jag tycker mossor är rätt så fina faktiskt, det finns ju så många olika intressanta sorter som man inte tänker på förutom den där "vanliga gräsmattemossan" som förövrigt heter Rhytidiadelphus squarrosus på latin

Hakmossa kallas den på svenska
Jag går ett biologiprogram och ska lära mig 16 latinska namn på mossor inför en dugga!

Härligt

.
Gillar också mossor. Men inte enfaldiga gräsmattor, tycker de är trista och fula, ointressanta och långtråkiga.
Sådär, nu har även amaira tyckt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.