Full version: Flytta Pionbuskar
speedwaygirl
Jag undrar om det går att flytta några pionbuskar som jag har i min trädgård till en annan plats i min trädgård. Vart ska de helst bli plaserade då, sol hela dagen eller skugga mycket.
Vill ha svar snart då vi håller på att göra i ordning i våran trädgård.
Jejja
Visst kan man flytta pioner, men de kansek inte vill blomma samma år man flyttar dem i så fall. Jag har hört att de kan vara lite kinkiga. Pioner gillar sol till lätt skugga. Jag tror inte de vill stå skuggigt hela tiden.
Cellestine
Pioner är känsliga att flytta på ,jag gjorde det och det var som att börja om från början och dom blommade inte på två somrar. Så var försiktig.
sleep.gif smile.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Pioner är känsliga att flytta på ,jag gjorde det och det var som att börja om från början och dom blommade inte på två somrar. Så var försiktig.

Jag gjorde samma sak förra året och här är blomningen på god väg. Det är väldigt olika hur det går.
lyckero
Hej!
Pioner har lite känsliga rötter, de är spröda och går lätt av. Så ta med en ganska stor jordklump när du flyttar dem. Sätt dem lika djupt som innan, alltså inte djupare. Jag har pioner både i sol, halvskugga och i skugga. De som står mest skuggigt blommar inte lika bra som de i solen. I halvskugga eller vandrande skugga tycker jag att de blommar lika bra som i solen, men blomningen varar lite längre.
Vill du inte missa årets blomning skulle jag nog vänta med flytten tills de blommat över. Men... Du kan ha tur att de blommar ändå även om du nog inte ska räkna med det.
Lycka till!
Lyckero
Kajsa
Har bara delat en pion en ggn, och den gick i tusen delar, den var skör. Det blev sedan flera plantor, som blommade efter tre år. Har ett svagt minne från Gröna Rum att dom tog en säck runt rötterna och knöt om, och drog pionen till nya stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon