Full version: Tomat!
izabelleask
Hej jag undrar precis det som står i min beskrivning, om det går att plantera ut tomatplantor nu eller det är kanske fortfarande för kallt på nätterna? Ska plantera ut dom i krukor på mina ballkong nu annars.
Har oxå gyllenbär,paprika och passionsfrukt som jag gärna vill pantera ut, men går det eller ska jag vänta lite till, är det kanske för kallt på nätterna fortfarande??
rosita
Om du kan skydda dem med t ex plast eller väv på natten så går det säkert bra att ha dem på balkongen nu. Åtminstone i zon 1 smile.gif
izabelleask
Va ska jag skydda dom från? Kylan eller? Fattar inte riktigt.
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat tål inte kyla, de kan få frostskador även när det är ett par plusgrader. Fiberduken som man har ovanpå växten håller kvar värmen från marken så under duken är det ett par grader varmare, dubbel fiberduk håller kvar värmen bättre än ett enkelt lager.
rosita
Skydda dem från kylan. Fast det är klart, blir det frost så är det bättre att ta in dem över natten.
Grönblomman
Jag kan sammanfatta lite kort: Vänta helst tills juni, och se till som sagt att skydda de väl mot kyla och sol. Frostnätter kan förekomma ända in i juni som vi vet... sleep.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon