Jag har lite funderingar kring plantering under fruktträd.
1. Är det OK att plantera under äppelträd (de är 50 år)?
2. Hur gör man? Kan jag bara lägga en kant och sedan jord innanför? Det växer inte så mycket ogräs under träden så jag tror inte jag behöver täcka.
3. Kan jag plantera åkerbär i surjord under trädet?
4. Andra förslag på vad jag kan plantera under fruktträden?
5. Skall man ha lite avstånd till stammen?
Tack på förhand
Gabi
Det är bra för trädet att få jorden uppluckrad under kronan så allt man inte måste gräva djupt och stort för är till gagn för trädet. Luckra jorden, lägg på lite kompost, kogödsel (påse), brunnen stallgödsel eller vad du har och plantera i detta.
Kanter - måste du ha dem? Många av trädets rötter finns 5-30 cm under gräsrötterna och det är inte helt bra att de blir stoppade av en kant. Kan du inte lägga stenar istället och rycka lite gräs om det skulle komma in innanför? Eller låta gräset utföra kant?
Jag har allåkerbär under ett av mina äppelträd, några få plantor än så länge. Jag brukar gröngödsla (så ettåriga växter) under kronorna men längst in mot stammen börjar jag när trädet är 10 år sätta sådant som är perennt. Måste åkerbär ha extremt sur jord skulle jag tveka, men som sagt med allåkerbärhar det gått bra att sätta i vanlig kompost + kogödsel.
Annat du kan plantera - ja det finns massor, vad är syftet med växterna för dig?
När du lägger på lite extra kompost, kogödsel mm ska du inte lägga det intill stammen. Men det är heller inte bra att höja marknivån över rotområdet över huvud taget. Max 10 cm höjning om det är humusrik jord brukar gå bra, men inte om det är lerpackad jord.