Är det någon som vet om katter är speciellt förtjusta i ungersk syren? Vi har en syrenhäck som bara är några år gammal och i den häcken har vi bland de vanliga syrenerna ett par ungerska syrener. Grannens katt är helt tokig i just de ungerska och våldför sig något enormt på dem. Det hör till saken att katten inte är mager precis och han bryter grenarna så det blir luckor i vår häck.
Det har jag inte hört talas om. Är syrénerna det enda katterna kan klättra i eller är det mängder av småfåglar i syrénerna kanske?
Det går att hindra katter från att klättra i ett träd. Sätt längre pinnar runt trädet snett lutande mot stammen och trä snöre emellan. Eller sätt en rundel med hönsnät runt trädet eller häcken. Efter ett tag brukar man kunna ta bort anordningar som dessa. Då har katten hittat andra träd att klättra i.
Jag har själv katter och med sina egna tolererar man ju mer än mot andras. De vill gärna klättra i just de träd jag pysslar med, och det blir de yngsta och de sjukaste. Jag låter en stolpe sitta kvar brevid trädet så att de kloar på dem, har kvar stamskydd både mot rådjur, hare och katt, sätter snören lite här och var från grenar till marken och låtsas ibland pilla på starkare träd. Då går de omedelbart dit...