Kan man ta till vara på bären från Slånbärsbusken (P. spino´sa) ?
Det står att läsa att bären har en kärv smak och liksom rönnbären borde det ju gå bra att göra gelé och dyl.
Finns kanske redan ute på marknaden men jag har aldrig tänkt på det tidigare förrens idag när jag bläddrade i en flora och kom på att vi har massvis med slånbuskar på landet.
Hittade tom prisuppg.
Slånbärsgelé á 110 g 17:-
Slånbärsgelé á 250 g 25:-
Slånbärssaft á 0,33 lit 25:-
Slånbärssaft á 0,5 lit
+ att jag kollade på "den virtuella floran"
"Användning. Frukterna, slånbären, kan användas till saft, vin och likör, men bör plockas efter det att de blivit frostnupna. Blommor och späda blad lär kunna användas till te (Nyman 1868). "
Då ställer jag frågan om det smakar något vidare?
Anders zon III
26-03-2003, 21:24
Slånbärssaft är gott! Har du aldrig smakat det? Bären ska få en frostknäpp eller en omgång i frysen först om man gör något av dem.
Jag har bara handlat färdig saft på Ica och Konsum...
Inte vad jag kan erinra mig om, men jag ska definitivt prova på.
Finns det tom i vanliga livsmedelsbutiker blir det av redan imorgon.
Anders zon III
26-03-2003, 21:32
Saften har kanske ingen superegen karaktär... Som en blandning av mörk druvjuice och körsbärssaft utan kärnsmaken...
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2003, 22:08
Slånbärslikör är ganska gott, har flera olika på hyllan i köket. Jag provade flera av recepten på slånbärslikör som finns i Sannas likörbok i höstas.
Jag har gjort slånbärssaft och den blev fantastiskt god. Har även sparat slånbär i frysen för att göra likör.
Gunvor Nilsson
27-03-2003, 09:03
Jag gör slånbärssaft varje år i den mån det finns bär. Det blir godaste saften om man plockar bären efter första frosten - fast kallt om fingrarna! Till skillnad från andra bär så slår man kokande vatten över bären (bären skall inte koka med), lägger en handduk över och låter det stå till nästa dag. Då silas saften ifrån, kokas upp och hälls över bären igen. Detta upprepas 4 dagar och sen tillsätter man socker som till vanlig saft. Gör inte som jag gjorde första gången, kokade bären med vattnet och det blev inte alls så gott.
Supergod saft!
Det lät fruktansvärt omständigt!
Jag som har en sån fin "Saftmaja" hemma. Fast det går ju att göra på samma sätt i den som du beskrev och du som har provat ut vilken metod som fungerar bäst borde ju veta.
Eva i Skåne
27-03-2003, 21:50
Jag gjorde samma misstag som Gunvor första gången jag kokade slånbärssaft. Bläää

. Det misstaget gör man bara en gång.
Följer man Gunvors beskrivning får man en god saft.
Nackdelen med att plocka slånbär är att man lätt hakar fast i buskarna
Jo men det är ju lite det som är tjusningen med slånbär. Man ska få kämpa lite, då smakar nog saften ännu godare.
CITAT (Eva i Skåne @ 27-03-2003, 21:50)
Jag gjorde samma misstag som Gunvor första gången jag kokade slånbärssaft. Bläää

. Det misstaget gör man bara en gång.
Följer man Gunvors beskrivning får man en god saft.
Nackdelen med att plocka slånbär är att man lätt hakar fast i buskarna

Jag har sett folk plocka slånbär med räfsa! Det såg ganska effektivt ut att efter natt med frost räfsa ner bären på marken och sedan plocka dem där, många gånger sitter ju också bären högt upp.
Eva i Skåne
28-03-2003, 14:10
Ett tips att lägga på minnet Kurt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.