Jag såg en vansinnigt tjusig rabatt när på forumet med Dahlior och Krasse. Eftersom jag är en lättpåverkad novis for jag genast till Coop stormarknad och köpte mig en påse med sex ”Dekorativdahlior” ( Krasse hade jag redan på gång).
Jag stoppade ner tre ”knölar” i varje kruka och vattnade genom jorden. Tydligen var inte helt fel för det växer så det knakar.
Nu börjar jag misstänka att dom står för tätt i krukan, tre knölar i krukor på 20 cm i diameter. Visst borde jag väl kunna dela dom vid utplantering?
Nu till de egentliga frågorna: Jag har sökt överallt på ”nätet” men inte hittat något om ”korvarna” som hängde på själva knölen. Ska dom så småningom bli nya självständiga knölar? Om det är så, hur ska dom hanteras? Skulle jag ha tagit bort dom innan jag planterade? Jag lät mina sitta kvar, blev det fel?
Tacksam för svar
Mvh//Anki
" Korvarna " som är runt stjälken ska vara kvar, ser ut som avlånga potatis. Med tiden blir dom större och fler, det händer att någon lossnar vid plantering då kan man peta ner den i jorden. På nyinköpta knölar är stammen för tunn, knölen för liten att dela, vänta några år. När man delar en knöl ska gärna en bit av stammen med. Dekorativdahlior kan bli stora, gräv ner dom med ca 50 cm mellanrum ( om det är en hög sort) annars blir det trångt. Har grävt ner mina sedan två veckor här i mellan sverige.
Tusen tack Kajsa för ett snabbt svar.
Jisses, 50 cm, jag har alldeles för lite rabatt på min lilla uteplats!!!!!
Men jag kan meddela att trots 10cm blötsnö x 2, frost varje natt de senaste tre veckorna så frodas mina nyplanterade perenner. Klematisen har vuxit ca. 20 cm och Löjtnantshjärtana blommar under fiberduken. Liljorna som jag planterade ser jag ännu inte skymten av men hoppet lever fortfarande. Skulle dom inte visa sig får väl mina Dahlior stå där.
När kan man förvänta att liljorna visar sig?
Mvh//Anki V zon 4-5
Ser att du bor en zon kallare än mig, och snöblask, usch. Vänta lite med dahliorna tills det blir varmare, hur höga skulle dom bli ? Liljorna kommer, en del av mina har just tittat upp och andra har kommit längre.
Kallt denna vår.
Dahliorna och Krassen kommer att få övernatta inne åtminstone till 6-10 juni (beroende på väderprognos). På påsen står det att Dahliorna blir 80cm. Eftersom det är en ”blandad mix” vet man ju inte hur dom kommer att se ut. På bladen som kommer i kukorna verkar det som om det i alla fall är olika sorter eftersom dom der så olika ut. Det vore kul om det var någon som var särskilt vacker och som man så småningom skulle kunna föröka. Korvarna/potatisarna vad har dom för funktion om man ändå måste dela själva knölen?
Mvh//Anki V zon 4-5
Man måste inte dela knölarna, dessa har jag haft 23 år och aldrig delat, så stora och tunga att jag inte orkar lyfta in dom, jag släpar.
Man delar för man vill dela med sig, eller ha fler av samma sort.
Blir dina runt 1 m ska du ha avstånd, pinna upp dom noga, blir tunga i blomman och kan gå av i busväder. Kogödsel myllar jag alltid ner.
Guuud så vackert!!!!
Ursäkta en total novis. Mycket ”dumma” frågor blir det.
Det kommer alltså fler och fler blomstänglar på knölen ju äldre den blir? Om det är någon i påsen som jag blir särskilt förtjust i kan jag spara den och utan att dela den få fler och fler blommor?
Jag hade turen att komma över en bostadsrätt i markplan med möjlighet att anlägga två rabatter på 3x 1,2 m. Jag har byggt två upphöjda rabatter och är helt utan kunskap om hur och vad jag kan odla men jag är en flitig elev. Jag har i alla fall planterat i ”årets perenn” sedan -97 (tror jag att det var) + 9 liljor och lite marktäckande, det börjar bli ganska trångt nu.
Mvh//Anki V
Stämmer, låt dom bara växa på och det blir fler stänglar/ blommor.
Dahlior är friska och krånglar aldrig, du kan inte misslyckas.
Spara alla dina knölar i höst, det är inte heller svårt.
Tack för all hjälp.
//Anki V
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.