lolo
Jag har fullt med dem i rabatten och i gräsmattan, nu när jag möter vår trädgård den första våren. tongue.gif Misstänker pioner av något slag, är det någon som vet?
Blomstertanten
Ser helt klart ut som pioner !
unsure.gif Eller kan det vara löjtnantshjärta ?
lolo
Tack för ett snabbt svar! Jag har tyvärr ingen aning. Har du själv någon bild på löjtnantshjärta resp pion i större storlek? rolleyes.gif Brukar pioner/löjtnantshjärta sprida sig med frön eller med underjordiska rötter/knölar? För jag har alltså dessa både i rabatten samt i själva gräsmattan intill rabatten! tongue.gif
Airamya
Jag röstar på pioner.
Netten
Väldigt likt en pion
lolo
Hej på dej, vi svarade exakt samtidigt! tongue.gif Stämmer det tror du det jag skrev i förra inlägget angående att de fröar av sig eller är det frågan om rötter/knölar? Vilken slags pion är det frågan om, tror du? Har hört talas om bondpioner och dillpioner. Tack på förhand!
Reserv
Pioner förökar sig inte alls bra. Mina löjtnanshjärtan ser däremot ut såna just nu innan dom kommit igång ordentligt, och dom fröar av sig mycket bra. rolleyes.gif
Blomstertanten
Är det så att den sprider sig väldigt skulle jag definitivt hålla en slant på att det är löjtnantshjärta eller fänrikshjärta !
lolo
Tack för alla snabba svar! Blir spännande att se vad som är rätt, kommer att fota en gång till när växten kommit igång med blad och blommor. Jag återkommer! tongue.gif
Netten
Tänkte kila ut i trädgården och fota min pion så du skulle kunna jämföra men så hittar jag inte kameran mad.gif laugh.gif

wub.gif Så här ser blommorna ut på mitt exemplar wub.gif

lolo
O, vad vacker blomma! Tyvärr vet jag inte hur min växt kommer att se ut just nu, men jag återkommer med rapporter senare! Hoppas på en pion! Tror jag har löjtnantshjärta också, men mitt i denna trekantiga rabatt. "Pionerna" finns på varsin ytterkant samt i gräsmattan. Men som sagt, jag återkommer!
Netten
Hmmm, vid närmare eftertanke så tror jag nog att Blomstertanten har rätt angående löjtnats eller fänrikshjärta särskilt nu efter att jag såg att du bor i zon 5. Ja, ja, förr eller senare så blir du ju varse om vad det är wink.gif biggrin.gif
lolo
Ja, du har rätt! Vi som bor häruppe får vara nöjda med det vi har! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon