Jag har fullt med dem i rabatten och i gräsmattan, nu när jag möter vår trädgård den första våren.

Misstänker pioner av något slag, är det någon som vet?
Blomstertanten
20-05-2005, 21:09
Ser helt klart ut som pioner !

Eller kan det vara löjtnantshjärta ?
Tack för ett snabbt svar! Jag har tyvärr ingen aning. Har du själv någon bild på löjtnantshjärta resp pion i större storlek?

Brukar pioner/löjtnantshjärta sprida sig med frön eller med underjordiska rötter/knölar? För jag har alltså dessa både i rabatten samt i själva gräsmattan intill rabatten!
Hej på dej, vi svarade exakt samtidigt!

Stämmer det tror du det jag skrev i förra inlägget angående att de fröar av sig eller är det frågan om rötter/knölar? Vilken slags pion är det frågan om, tror du? Har hört talas om bondpioner och dillpioner. Tack på förhand!
Pioner förökar sig inte alls bra. Mina löjtnanshjärtan ser däremot ut såna just nu innan dom kommit igång ordentligt, och
dom fröar av sig mycket bra.
Blomstertanten
20-05-2005, 21:18
Är det så att den sprider sig väldigt skulle jag definitivt hålla en slant på att det är löjtnantshjärta eller fänrikshjärta !
Tack för alla snabba svar! Blir spännande att se vad som är rätt, kommer att fota en gång till när växten kommit igång med blad och blommor. Jag återkommer!
O, vad vacker blomma! Tyvärr vet jag inte hur min växt kommer att se ut just nu, men jag återkommer med rapporter senare! Hoppas på en pion! Tror jag har löjtnantshjärta också, men mitt i denna trekantiga rabatt. "Pionerna" finns på varsin ytterkant samt i gräsmattan. Men som sagt, jag återkommer!
Hmmm, vid närmare eftertanke så tror jag nog att Blomstertanten har rätt angående löjtnats eller fänrikshjärta särskilt nu efter att jag såg att du bor i zon 5. Ja, ja, förr eller senare så blir du ju varse om vad det är
Ja, du har rätt! Vi som bor häruppe får vara nöjda med det vi har!