Sidor: 1, 2, 3
shiva
OK, jag tar bort det själv, kanske det var dumt skrivet, men det är så uttjatat. Förlåt om jag var provocerande.
Magnus
zaaritha
Om jag inte fattat fel, så var det inte bevisat att de VAR terrorister?
gammelnalle
nej bara den ena kunde inte avvisas som terrorist.....

hemskt om CIA or whoever kan bestämma VEM som skall stämplas som terrorist... och inte en domstol...

nej DET USA vill JAG inte ha hit...
GoSatta
vet inte hur modereringen fungerar här på odla.nu men detta är helt klart ett ämne som borde raderas.
zaaritha
Jag anser att detta med "terrorister" har spårat ur!
I USA är de ju totalt superskraja!
Ja--jag vet att det var fruktansvärt den 11 sept.
Men deras hat mot araber, m fl. har gått för långt!!!!
Reserv
CITAT (shiva @ 20-05-2005, 22:10)
Är det bara jag som tycker det är helt ointeressant med avvisningen av terroristerna till Egypten? Typ var tredje nyhetssändning dom senaste tre månaderna tar upp detta. Jag kunde inte bry mej mindre om CIA kommer hit och hämtar elendet, och dom har säkert förtjänat ett kok stryk dom fick när dom kom fram!
Nej, det finns en hel del CIA kan komma hit och hämta utan att jag skulle gråta .
Magnus

Nädå, det är inte bara du. Men däremot så är det många som gömmer sig i frågor som rör invandrare och hellre vill påstå att det är så bra att dom är här och att vi ska ta emot flera. Fast dom i själva verket tycker ungefär som du, och jag och många fler. sleep.gif
gammelnalle
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:20)
vet inte hur modereringen fungerar här på odla.nu men detta är helt klart ett ämne som borde raderas.

Voffför det??
mamamaggan
CITAT
CITAT
hemskt om CIA or whoever kan bestämma VEM som skall stämplas som terrorist... och inte en domstol...

Nej just det! Tycker att det är fruktansvärt! Tänk om någon skulle komma hit och hämta dig Magnus för t ex ditt inlägg här? Det finns ju länder där du inte fritt får säga vad du tycker sad.gif mad.gif .
zaaritha
Ja--varför?????
Reserv
CITAT (mamamaggan @ 20-05-2005, 22:24)
CITAT

CITAT
Nej just det! Tycker att det är fruktansvärt! Tänk om någon skulle komma hit och hämta dig Magnus för t ex ditt inlägg här? Det finns ju länder där du inte fritt får säga vad du tycker sad.gif mad.gif .

Men nu är Sverige ett fritt land och det vore för jä***gt om inte vi svenskar ens ska få yppa vad vi tycker och tänker. Tänk om vi skulle flytta till ett annat land och bete oss som många av invandrarna gör, inte f*n skulle vi blitt mjäkade med inte. Man skulle få vara glad om man kom ur landet med livet i behåll. sleep.gif
Airamya
Jag blir lite förvirrad här... (Ja, okay, jag var förvirrad redan innan, men ändå...) Shiva, om du inte bryr dig varför startar du då en tråd om ämnet?

Alltså, det är okay för mig, jag bara undrar. Jag blir helt enkelt förvirrad (eller förvirradare (kan det ju inte heta) (och nu gör jag parenteser i parentesen igen, suck) utan mer förvirrad än jag var innan menar jag ju).
Hoppas ni hänger med wink.gif

Om Namah Shivaya / Giddy Airamya on a friday night
zaaritha
En undran bara: Vad i allsindar gör invandrarna för fel?
Många av dem är högt utbildade, men får städa o köra taxi, t ex. här i Sverige!
Tar de "era" jobb--eller??
GoSatta
CITAT (gammelnalle @ 20-05-2005, 22:23)
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:20)

Voffför det??

varför? tråden är skriven enbart för att skapa en debatt, troll varning enligt mig. i övrigt tycker jag inlägget är rent rasistiskt / trångsynt och skulle inte tillåta det på ett forum jag modererade det. och då handlar det inte om sak frågan utan om hur sättet det är skrivet på. Det är enbart skrivet för att provecera.
zaaritha
Men--ska vi inte kunna diskutera här?
Airamya
Och första inlägget är nu raderat... intressant det som sker på Odla ikväll...
zaaritha
Raderat?
gammelnalle
men debatt måste väl vara OK....??????
GoSatta
nu när tråden kom in på invandrare:

utan invandrare hade Sverige varit ett otroligt tråkigt land. Det var inte länge sen vi varken hade kebab eller pizza. Sverige går idag dåligt efter som så få människor jobbar, vilka löser problemet bäst? jo invandrare, efter som det är flest invandrare som startar företag det är flest invandrare som vågar ta steget ut och göra någonting själv för sin egen försörjning (överlevnad) vi svenskar gnäller mest men vågar inte göra någonting åt det (mig inkluderat) utan invandare hade jag nog inte velat bo kvar här, jag tycker dom berikar både vårt land och vår kultur.
Reserv
CITAT (zaaritha @ 20-05-2005, 22:32)
En undran bara: Vad i allsindar gör invandrarna för fel?
Många av dem är högt utbildade, men får städa o köra taxi, t ex. här i Sverige!
Tar de "era" jobb--eller??

Nu är det inte dom som någon alls avser här, det är rötäggen (som f.ö. inte är få) som man blir en aning irriterad på, eller vad man ska säga. Och varför ska det klassas som provocerande att tycka så om invandrade rötägg, eller ännu värre när andra anser att det är rasistiskt. Det är inte rasistiskt, det är åsiktsfrihet i Sverige, och den ska man utnyttja. Varför ska människor hyckla så, ute bland folk så är dom så öppna för att ta emot ännu fler invandrare, men hemma i stugorna, då är det annat ljud i skällan. wink.gif
Airamya
CITAT (zaaritha @ 20-05-2005, 22:36)
Raderat?

Ja, eller redigerat snarare... med en ursäkt från shiva.

O du Björn, debattera på du smile.gif Det har ingen dött av smile.gif
shiva
Jo, alltså, jag väntade på tio nyheterna på fyran för jag ville veta om det var SANT att den höga dommare FRIADES från hårt straff för att ha sex med en prostituerad TONNÅRSPOJKE!!! En dommare som kanske nästa vecka ska dömma fall angående kidnappade småflickor från öst! Jävig, eller?
MEN, istället var avvisningen huvudnyhet -IGEN!!!!
Magnus.
Och förlåt igen, det var ABSOLUT INTE rasistiskt eller islamfientligt menat!
mamamaggan
CITAT
Men nu är Sverige ett fritt land och det vore för jä***gt om inte vi svenskar ens ska få yppa vad vi tycker och tänker. Tänk om vi skulle flytta till ett annat land och bete oss som många av invandrarna gör, inte f*n skulle vi blitt mjäkade med inte. Man skulle få vara glad om man kom ur landet med livet i behåll.  

Invandrarna måste följa våra lagar när de bor här . Om vi flyttar utomlands måste vi följa det landets lagar även om vi tycker de är knäppa. I o f sig kan man påverka länder att ändra t ex lagar som inte tillåter yttrandefrihet men så länge lagen gäller så blir man självklart straffad.
zaaritha
Den här domaren, ja.......
Jämlikhet inför lagen????
GoSatta
vaför skulle en dommare bli hårdare besträffade än någon annan?

att köpa sex av en prostituerad är ett milt brott (enligt lagen) vare sig du är dommare eller ej.

tycker han har tagit ett större ansvar än dom flesta sex köpare efter som han har stigit fram, ursäktat sig och sagt att han kan avgå. Det är nog mer än va dom flesta torskar någonsin kommer att göra.
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:36)
nu när tråden kom in på invandrare:

utan invandrare hade Sverige varit ett otroligt tråkigt land. Det var inte länge sen vi varken hade kebab eller pizza. Sverige går idag dåligt efter som så få människor jobbar, vilka löser problemet bäst? jo invandrare, efter som det är flest invandrare som startar företag det är flest invandrare som vågar ta steget ut och göra någonting själv för sin egen försörjning (överlevnad) vi svenskar gnäller mest men vågar inte göra någonting åt det (mig inkluderat) utan invandare hade jag nog inte velat bo kvar här, jag tycker dom berikar både vårt land och vår kultur.

Anledningen till att så få jobbar som du tycker, är att det är arbetslöshet i Sverige, har du lyckats missa den informationen. Sen är det som så att invandrare har förtur till arbetsplatser, vilket ställer svenskar utan jobb som dom är utbildade till. Det s.k. friåret som skulle tas i bruk, kan inte alltid utnyttjas, då det är invandrare som ska tillsätta platserna. Det är inte svenska arbetslösa som får dom jobben. Att invandrare är så duktiga på att starta eget beror på att dom är momsbefriade i minst tre år, mot ett år för en svensk. Det är rasistiskt i sverige, javisst, men omvänd rasism. Vi får inte kalla dom för svartskallar eller blattar, men dom får kalla oss jävla svennar. För dom är det samma sak, det är ett nervärderande skällsord. Och själv vill jag hellre uppskatta deras kulturer i deras land, varför ska man annars åka utomlands för? bara för solen? det finns solarier. sleep.gif
shiva
Och Du, GoSatta, som säger att jag vill PROVOCERA, vad gör Du själv? Är pizza och kebab det första du tänker på när det gäller "invandrare"? Är inte det lite trångsynt?
Magnus.
GoSatta
du skriver inte var du kommer ifrån, var du bor eller hur gammal du är så dina argument är svåra att svara efter som man vet inte var du kommer ifrån eller din erfarenhet. Fyll i din profil så kanske vi kan få en mer produktiv disskusion här. Så vitt jag vet kanskk du bara är 10 år och kommer ifrån överlomma.

disskusioner angående invandring är otroligt svårt att hålla med folk som man inte vet vad deras erfarenhet angående invandring är.

Själv är jag född och uppvuxen i stockholm oh har levt med invandrare hela mitt liv.
zaaritha
Har ej sagt att han ska dömas "hårdare", bara att jämlikhet påstås finnas--icke!!
Domare, poliser o läkare klarar sej, mestadels!!
GoSatta
CITAT (shiva @ 20-05-2005, 22:50)
Och Du, GoSatta, som säger att jag vill PROVOCERA, vad gör Du själv? Är pizza och kebab det första du tänker på när det gäller "invandrare"? Är inte det lite trångsynt?
Magnus.

det är verkligen inte app preovecera utan det är mer fakta, ALLA vet att det inte är svenskt men alla älskar det så det är en bra punkt att börja på.
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:51)
du skriver inte var du kommer ifrån, var du bor eller hur gammal du är så dina argument är svåra att svara efter som man vet inte var du kommer ifrån eller din erfarenhet. Fyll i din profil så kanske vi kan få en mer produktiv disskusion här. Så vitt jag vet kanskk du bara är 10 år och kommer ifrån överlomma.

disskusioner angående invandring är otroligt svårt att hålla med folk som man inte vet vad deras erfarenhet angående invandring är.

Själv är jag född och uppvuxen i stockholm oh har levt med invandrare hela mitt liv.

Det där var väl nervärderande om något? ohmy.gif Det spelar väl för fanken ingen roll var grabben kommer ifrån, eller om han är 10 eller 90. En åsikt har han rätt att ha oavsett mad.gif
zaaritha
`GoSatta; var är du från då?
GoSatta
erfarenhet ger kunskap. Ålder är kunskap.

om en 10åring klämmer ur sig dummheter är det lätt att låta det bara flyta förbi, då ör det deras föräldras problem. Kommer en 30åring med samma dumheter är det värt att disskutera.
GoSatta
CITAT (zaaritha @ 20-05-2005, 22:55)
`GoSatta; var är du från då?

Det skrev jag. Jag är född i Stockholm, uppfödd i Stockholm och har aldrig bott någon annanstans än i stockholm. Har en mamma som är valon (1700 tal) en pappa som är spanior (1800 tal)
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:55)
erfarenhet ger kunskap. Ålder är kunskap.

om en 10åring klämmer ur sig dummheter är det lätt att låta det bara flyta förbi, då ör det deras föräldras problem. Kommer en 30åring med samma dumheter är det värt att disskutera.

Så om jag är 50 så är det du säger inte så mycket värt då? jag har då större livserfarenhet, skärp dig! Grabben är inte 10 år och det vet du mycket väl. sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 22:46)
vaför skulle en dommare bli hårdare besträffade än någon annan?

att köpa sex av en prostituerad är ett milt brott (enligt lagen) vare sig du är dommare eller ej.

tycker han har tagit ett större ansvar än dom flesta sex köpare efter som han har stigit fram, ursäktat sig och sagt att han kan avgå. Det är nog mer än va dom flesta torskar någonsin kommer att göra.

Ja men på nyheterna sa de inte att han skulle avgå.... domaren i HD... han som köpte sex av student.
Justitiekanslern hade väl inte heller bestämt sig hur det var i den frågan... så uppfattade jag det.

Domare som självmant avgick... det handlade väl om ett tidigare fall och han fick full lön fram till sin pensionering... tror det handlade om ca en årslön.

Hur många så kallade "vanliga" medborgare får "fallskärmar" och slipper straff om de bryter mot lagen?
Snöflinga
Tja, tonåring, O.K. 19 år, vuxen enligt lagen. Vad jag förstår var det inte frågan om våldtäkt, utan en deal mellan två vuxna människor unsure.gif
zaaritha
GoSatta :det var din överlägsenhet, jag reagerade emot!
ylv
Jag förstår inte vad du har fått det ifrån att invandrare som startar nya företag skulle vara momsbefriade i tre år, och att vanliga svenska skulle vara det i ett år. Ingen som startar företag, vare sig invandrare eller svenskar, är momsbefriade såvida de inte bedriver en verksamhet som inte är momspliktig.

Och när det gäller domaren så är han inte frikänd. Han fick ett strafföreläggande, dvs böter. Åklagaren redogjorde mycket klart för orsaken till det i ekot på radion. Och i sammanhanget kan väl vara värt att nämna att får man ett strafföreläggande så kommer man in i straffregistret, på samma sätt som om man blivit dömd till dagsböter i domstol. Förfarandet med strafföreläggande är helt enkelt ett billigare sätt för rättsväsendet (och oss skattebetalare) att utdöma straff. Staten, dvs vi, slipper kostnad för domstolsförfarandet vilket jag som skattebetalare är tacksam för. I synnerhet som straffet i domstol troligen inte hade blivit högre än strafföreläggandet.
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 20-05-2005, 22:44)
CITAT
Men nu är Sverige ett fritt land och det vore för jä***gt om inte vi svenskar ens ska få yppa vad vi tycker och tänker. Tänk om vi skulle flytta till ett annat land och bete oss som många av invandrarna gör, inte f*n skulle vi blitt mjäkade med inte. Man skulle få vara glad om man kom ur landet med livet i behåll.  

Invandrarna måste följa våra lagar när de bor här . Om vi flyttar utomlands måste vi följa det landets lagar även om vi tycker de är knäppa. I o f sig kan man påverka länder att ändra t ex lagar som inte tillåter yttrandefrihet men så länge lagen gäller så blir man självklart straffad.

Syrran min bodde i Saudiarabien i 1,5 år...hon och familjen fick "ta seden dit de kom"...alltså fick hon låta sy upp heltäckande klänningar...lång ärm, hög hals. Kvinnor (utlännningar) fick inte visa mer än huvudet.. de inhemska ..bara ansiktet.

Där i Saudi fick gift par... kvinna och man inte ens hålla varann i hand...ett finländskt läkarpar höll på att stenas ihjäl när de glömde bort "reglerna".

Syrran och svågern råkade också ut för ett otäckt tillbud... Fåraherdar hade sett dem där de stod i Röda Havet och höll om varann... de kom springandes med träpåkar i hand... Som tur var hann syrran och svågern få in barnen i bilen och fly.
Tänk om någon invandrare i Sverige skulle behöva vara rädd för sådant.

Jag vill absolut inte att vi i Sverige ska ha samma stränga regler gentemot invandrare...men vill med detta exempel visa på hur hårt andra länder håller på sina regler och traditioner.
zaaritha
GoSatta, jag menar ditt uttryck"överlomma".
Verkar lite snorkigt!
GoSatta
tyvärr vet jag inte vad "överlomma" betyder? förklara gärna så ska jag försöka förklara mig själv.
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:09)
tyvärr vet jag inte vad "överlomma" betyder? förklara gärna så ska jag försöka förklara mig själv.

Är det till att ha kort minne? Det var du själv som ifrågasatte om han var från överlomma. blink.gif
shiva
Jag kanske har gjort fel i min profil, men när jag kollar så finns det tillräckligt med information. (Om det bara är jag som kan se, snälla säg vad jag gjort för fel). Det står det bland annat att jag är född -69; jag är alltså 36, typ några år aldre än Du! Jag är uppvuxen i hagalund, blåkulla, om du är bekant med solna. Jag jobbar som bartender sedan tolv år i centrala Stockholm och har nog sett tillräkligt för att ha rätt till en åsikt! Om en kvart ska jag gå på krogen, i Stockholm, du vet "DIN" stad.
Vi kanske skulle träffas personligen så får du se vad jag är?
Magnus
GoSatta
läst igenom hela tråden nu å hittar ingenstans där jag använder det ordet? Har jag fel snälla visa mig. Börjar känna mig en aning förvirrad annars.
mamamaggan
Om jag förstod dig rätt Felix matte , så har vi egentligen samma uppfattning. Visst finns det länder som enligt vårt sätt att se har " knäppa" lagar/regler/traditioner. Men så länge de gäller bör man inte förvånas över att man blir straffad.

Hoppas att alla länders lagar/regler/traditioner i en framtid åtminstone kan tillåta de "mänskliga rättigheterna".
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:13)
läst igenom hela tråden nu å hittar ingenstans där jag använder det ordet? Har jag fel snälla visa mig. Börjar känna mig en aning förvirrad annars.

Sid.2 4:e nerifrån
zaaritha
20-05-2005, 22:51
GoSatta
CITAT (shiva @ 20-05-2005, 23:13)
Jag kanske har gjort fel i min profil, men när jag kollar så finns det tillräckligt med information. (Om det bara är jag som kan se, snälla säg vad jag gjort för fel). Det står det bland annat att jag är född -69; jag är alltså 36, typ några år aldre än Du! Jag är uppvuxen i hagalund, blåkulla, om du är bekant med solna. Jag jobbar som bartender sedan tolv år i centrala Stockholm och har nog sett tillräkligt för att ha rätt till en åsikt! Om en kvart ska jag gå på krogen, i Stockholm, du vet "DIN" stad.
Vi kanske skulle träffas personligen så får du se vad jag är?
Magnus

Ja det är helt tillräkligt (såg det inte bara efter som det inte låg där det "brukar vara")

Vi bor nästan grannar så jag vet precis var det är. Jag missade det de får ja erkänna men nu när jag vet din ålder och härkomst så kan ju disskusionen få en bättre vinkel (efter som vi kommer från väldigt liknande förhållanden). vad jag menade med mitt inlägg angående att jjg inte vet var du kommer ifrån var at jag trodde att det kanske handlade om ett barn. Nu gjorde det inte det så jag ber om ursäkt. Men då vet jag att vi ligger på samma nivå så då fortsätter jag gärna disskusionen.
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 20-05-2005, 23:14)
Om jag förstod dig rätt Felix matte , så har vi egentligen samma uppfattning. Visst finns det länder som enligt vårt sätt att se har " knäppa" lagar/regler/traditioner. Men så länge de gäller bör man inte förvånas över att man blir straffad.

Hoppas att alla länders lagar/regler/traditioner i en framtid åtminstone kan tillåta de "mänskliga rättigheterna".

Javisst har vi samma uppfattning wub.gif
GoSatta
CITAT (Reserv @ 20-05-2005, 23:16)
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:13)

Sid.2 4:e nerifrån

haha ja det var tydligen sant. då kryper jag till korset och erkänner jag jag har ingen aning om vad jag menade med det unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon