Full version: Pepparrot
Ann-Christin Lindberg zon II
Någon som provat att odla pepparrot? Och hur gör man? Frön, eller.... wacko.gif

Har hört att de sprider sig som attan! tongue.gif

Snälla, lova att det snart är vår igen! unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man planterar en rotbit och sedan blir det med tiden en massa pepparrot och det stämmer att de växer som ogräs och kan vara svåra att bli av med om man vill bli av med dem sedan. Bäst är nog att göra en avgränsad bädd.

Det brukar gå bra att få en rotbit av en granne eller så köper man en fin och fast rotbit i mataffären framåt våren och gräver ner på önskad plats. Runt juni varje år kan man borsta bort jorden runt rötterna om man vill, och ta bort alla sidorötter på sidan, då får man extra tjocka och fina rötter.

Mer om pepparrotsodling kan du hitta här:

http://www.odla.nu/krydd/pepparrot.shtml
Tack Åsa!

Det gillar jag - att kunna sätta något som man kan köpa i mataffären! Läste att det också går med ingefära smile.gif

Lita på att jag ska prova! Tack förresten, för länken!

tongue.gif
Kerstin i Malmö
Jordärtskockor är också utmärkt att slänga i jorden direkt från affären!
Gjorde det i fjor höstas och nu i helgen grävde vi upp under en av plantorna! Ojojoj, vad mycket där var! Gott att koka ett par, lite smör, mjölk, salt och peppar och mosa till kompott!
Alla utom en plockade vi upp för vi vill ha nya även nästa år!

Kerstin I Malmö
Kul! Tänk vad mycket nytt det blir till att prova till våren! biggrin.gif

Kanske skulle fråga bonden, om vi kan få odla lite på hans åker, han har ju så mycket jord! wub.gif
Ingrid på Västkusten
Haj haj,

Här talar en som itne äter pepparrot - eller rättare sagt skördar sin - men jag tralala har faktiskt VARIEGERAD pepparrot!

Är man en variegeradfreak så är man *LOL*

Hälsar Ingrid
Jennyn
Jag köpte en pepparrtosplanta i plantskolan. Den planterades sedan i en stor nedgrävd kruka för att inte sprida sig okontrollerat. Nu har detta inte varit något större problem eftersom mördarsniglarna älskar plantans blad. Den för alltså en tynande tillvaro.

Nästa säsong tänkte jag (efter noggrann tvätt) flytta plantan ut till torpet, där vi inte har mördarsniglar.

Om man vill skörda pepparrot har jag hört att den ska skötas intensivt, få massor med kompost, bra mullrik jord och dessutom ska rötterna då och då delvis grävas upp och ansas så att bara den tjockaste roten blir kvar. Det låter lite jobbigt, men skam den som ger sig! Nyriven pepparrot till rostbiffen är inte dumt.

Hälsar Jennyn
Louise i Göteborg
KERSTIN!

Kronärtskockorna kan stå kvar i landet och skördas allteftersom hela vintern.

Lite tunn tjäle är bara att spetta igenom.
Fryser det helt fast väntar man till det töar och fortsätter. Du har väl ännu mindre frost än jag ??

Man kan äta dom ända fram till att de börjar gro - då blir dom träiga. biggrin.gif
Eva St
Jag satte en bit av en pepparrot för några år sedan ( den var köpt i mataffären) . Det har varit blad hela somrarna och när jag i somras kollade var det en helt ihålig rot jag fick upp. Har jag haft besök i pepparrotslandet eller är det något annat fel.
Eva St
Kerstin i Malmö
Louise i Göteborg!!

Av jordärtskockorna har jag bara grävt upp en del som jag tänkte går åt den närmsta tiden, resten får vänta!! När börjar dom egentligen gro?

Vi har haft frusen jordskorpa här nere men den är ju inga problem att komma igenom. Brukar inte bli problem här nere förren till nyår vanligast.

Kerstin
Sassa
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2002, 14:56)
Haj haj,

Här talar en som itne äter pepparrot - eller rättare sagt skördar sin - men jag tralala har faktiskt VARIEGERAD pepparrot!

Är man en variegeradfreak så är man *LOL*

Hälsar Ingrid

Haj själv! Va e varieregarad förnått? unsure.gif undrar Sassa, går inte dom att äta?
Ingrid på Västkusten
Hallon Sassa,

Variegerad = vitbrokig. Bladen alltså ;-))
jag tror itne ROTEN är det!

Går utmärkt väl att äta antar jag.

Ibland är gulbladiga och vitbrokiga sorter ltie svagare i växtsättet.....jag tror itne dennna är det (saknar ju klorofyll)

Funderar ingrid
Inga från Närke
Angående pepparrot
så tror jag inte den är svårodlad däremot svår att få bort om man vill det.
Vi har pepparot växer utanför vår tomt sedan många år. Ingen fixar med jorden, tillsätter gödning och så , den finns där ändå.
Jorden är hårt och består av mycket lera.
Men pepparroten är jättefin varje år. Jag brukar ta upp bitar och frysa men smaken blir inte riktigt det samma. Till sås duger den bra.
Fialotta
Halloj!
Vilka fina tips det va här...pepparot och jordärtskocka...det måste jag prova i vår....oj nu längtar jag som sjutton efter våren bara för det! rolleyes.gif
Tack för jättebra tips! Himla kul att läsa wub.gif

Kramisar från en gråmulen skärgård!
Trädgårdsmannen
Hittade ett gammalt inlägg...

...hur många plantor vill ni ha? I vår trädgård är pepparrot bland det mest frekvent förekommande ogräset vi har. Om ni tycker det är hopplöst med maskrosor - vänta bara tills ni har fått spridd pepparrot i er trädgård, pålroten hos en maskros är rena "barnleken" jämfört med att få upp en pepparrot som sitter...den går av rätt lätt och då växer den vidare finfint. Nej, jag skulle vilja tipsa alla som vill ha pepparrot att ha den enbart i kruka. Om man vill få skörd från den behövs i regel mycket omsorg och skötsel, visst blir det skörd även hos våra som vi försöker ta död på så mycket vi orkar, men det blir inte som i handeln. Blasttillväxten är oerhörd så på just de bladen skulle jag vilja ha en muterad mördarsnigel som bara går på denna växt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon