lolo
Jag har förstått att de gulblommiga heter aurikler, men vad heter t.ex. de bakomliggande växterna? Övriga växter? Oerhört tacksam för svar. wub.gif
zaaritha
har du nå´n närbild?
lolo
Här kommer en närbild
zaaritha
Nej du;här går jag bet! Om nå´n kan, så vill jag också få veta!!!! blink.gif
katinka
Hej!

Med risk för att vara heeelt fel ute, men är det kanske
någon sorts botaniska tulpaner/vildtulpaner?
De vi har här hemma ser lite snarlika ut innan de blommar.
Men jag ser inte på bilden om det är flera småplantor som
växer väldigt tätt eller om det är en enda stor planta...
Någon som kan bättre hoppas jag kan svara... smile.gif
zaaritha
Nja; tror inte att det kan vara botaniska tulpaner! unsure.gif
Reserv
Om det var i min rabatt så skulle jag sagt Liljor, men vet du inte vad du satt där? jag tycker att det ser ut som liljor, är jag ensam om det? unsure.gif
zaaritha
Tänkte också på lilja, tordes ej föreslå det!! wub.gif
Kajsa
Gissar på Tigerlilja, är det en bild från i år ? Har dom kommit så långt i zon 5
Dom har spetsiga blad, mörkröda stjälkar, och kan bli så många att man får rensa varje vår, de svarta fröna eller bulbillerna ramlar ner på hösten och gror lätt, och då kommer det upp ett blad först, med lite röda prickar.
Ev. kan det vara brandgul lilja, också smala blad ?
lolo
Tack för alla era "tips". Reserv - jag förstår din undran, men jag flyttade in förra hösten och hann aldrig "vara med" då. Förhoppningsvis lär namnen klarna denna sommar. Liljor, ja - funderar... Kan det vara nån tigerlilja, kanske? Har för mig att nånting hade orange blommor som såg ut som tigerliljor, kanske det var detta?
lolo
Kajsa och alla andra; jag tror svaret är tigerlilja, de får orange, tjusiga blommor. Ja, detta är zon 5 med gräns till zon 6, men just denna rabatt ligger väldigt väl och växer som jag har förstått bättre än på övriga tomten. Mycket sol och värme, samt ljus och lä.
Kajsa

Tigerlilja, som är härdig i hela landet, kommer alltid igen.
zaaritha
Tigerlilja eller brandgul lilja!
lolo
Just det, där är den! wub.gif Tack för bilden, Kajsa! Stämmer det att tigerliljan trivs i hela landet som perenn? Isåfall ska jag dela med mig av denna (åtminstone hos mig) väl spridda rabattväxt till mina föräldrar i zon 7! tongue.gif
Kajsa
Nu bor jag inte i norrland men enligt liljeböckerna kan den odlas i hela landet. Kanske någon i zon 7 kan svara oss, men det är bara att prova.
Jag har genom åren delat med mig massor av smålökar, dom blommar efter 3-5 år.
zaaritha
Har den svarta groddknoppar??
lolo
Det låter spännande! tongue.gif Ska testa i mina föräldrars trädgård, har fått tillåtelse att "experimentera"! tongue.gif Tack för tipset!
Kajsa
CITAT (zaaritha @ 21-05-2005, 00:26)
Har den svarta groddknoppar??

Ja, svart aningens mörkrött. Brandgul lilja har mörkgröna bulbiller.
trasan
Inte ska du väl gräva upp lökar?!? plocka av "smågroddarna" när de vuxit till sej - de får ju till & med liten rot!
zaaritha
Pratar ni om tigerlilja nu?
Kajsa
Smågroddarna på tigerliljan som sitter i alla bladveck ramlar ner på hösten, man kan lika väl låta dom gro i rabatten, och dra upp dom på våren efter, då är det en puttelök med ett blad. Det blir så många smålökar att många får slängas i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon