emas
Hej

Mellan hägg och syren? När är det dags?
Syren känner jag ingen, men häggen är jag osäker på. Försökte slå upp i min bok med illustrationer. Tror dock inte jag blev så mycket klokare. Så nu undrar jag är det rimligt att leta hägg i Östergötland nu eller är det för sent eller för tidigt?

häggletande
emma
zaaritha
Här i Västergötland har häggen slagit ut!
Var -exakt-bor du?
emas
Ganska exakt i Linköping smile.gif
katinka
Hej!

Här i norra Stockholm (zon 4) slog häggen ut i veckan som gick! smile.gif

Bild på stort häggträd...
(Bilden kommer från http://www.levkowetz.com/photos/2004/05/20...g_5507.jpg.html)
SannaLasso
Häggen har slagit ut lite varstans i Östergötland. Buskarna blir större än syren, de kan bli uppåt 10-15 meter höga träd också. Blommorna och blomställningarna påminner om glesa vita syrener.

Om du ser "vita syrener" som blommar nu så är det troligen hägg.
amaira
CITAT (SannaLasso @ 21-05-2005, 10:22)
Om du ser "vita syrener" som blommar nu så är det troligen hägg.

Fast mycke mindre och "spretigare" blommor. Som hänger i ljuvligt doftande klasar wub.gif

Är omgiven av hägg hemma, och ja, de blommar nu wub.gif . Underbara träd, som är de första som grönskar på våren, men sedan tyvärr ofta blir angripna av löss och larver på sommaren.

Lätta att föröka. Ta en kvist och sätt i vatten och vänta på rötterna.
amaira
Nåja, "hänger" gör ju inte blommorna direkt *rättar mig själv*

Såhär ser mina ut just nu.

yla
jag bor mellan en hägg o en syren
så jag vet precis när sommaren infaller o när den slutar tongue.gif
häggen har inte slagit ut än men den e på g
emas
Tack för alla svar och bilder!

Under en cykeltur idag kan jag konstatera att jag nu vet hur Hägg ser ut smile.gif
Dessutom vet jag att jag befinner mig sent på skalan mellan hägg och syren. De sista häggblommorna är fortfarande fina, men vacklar lite. De första syrenerna pressar sig ut genom sina knoppar och omvandlar de gröna buskarna till färgsprakande buskar. Härligt!

Emma, mellan hägg och syren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon