Hejsan,
Idag upptäckte jag höjden av "planteringsjordbedrägeri"
...... planteringsjord på Ö.B.
50% torv H1-H3
50% torv H4-H8
Det går 350 kg per m3.
I det finns 1,5 kg NPK per m3 och 7kg kalkstensmjöl per m3
Så om ni tror att ni gör fynd på Ö.B. när ni köper denna planteringsjord, så blir ni grundlurade.
Billigare att köpa ren naturtorv och blanda själv.
Sen fanns även kogödsel. Korna som "tillverkade sin del" av innehållet i säcken blev med största sannolikhet utfodrade med torv istället för hö eller vad nu kossor äter på vintern.
Idag hittade jag "samma" jord igen fast med annat varumärke.
Hittas på Matex eller Willys. Samma varumärke som grönsaker på burk.
Börjar på Eld o slutar på rado.
"Enda" bra med dessa "påsjordar" är info hur man ska plantera växterna.
Det är faktiskt ett +
förövrigt så finns det tydligen 5 säckar för 95:- på K-Rauta 7 sorter att välja av. (Obs! Jobbar inte där)
Ska undersöka på fredag.
Kogödsel o barkmull lär jag nog få hem om innehållsförteckningen blir godkänd.
Eva Swahn
28-03-2003, 09:45
Jordfunderingar:
1:
Barkmull: varför innehåller den stora träbitar? För att dessa väger mer? Varifrån kommer egentligen barken till barkmullen?? Sånt växer ju inte på trän ;-)
Kogödsel: varför innehåller den större stenar? Hade kossan inte magknip i nån mage då? Eller är det för att sten väger mer? Och reser av blåa plastpåsar, vad har arma Rosa då käkat? Är inte koskit, koskit?
2:
Varför talar alla om jordpåsar som om de vore färskvara? Att förra säsongens påsar som ligger och skräpar i egna trädgården inte går att använda, eller skulle vara sämre på något sätt? Påsarna är ju inte datummärkta. Tror folk att alla påsar som ligger i affärerna nu är nypåfyllda? Hm? Det tror inte jag i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.