amaira
Han ser ju för rolig ut!

Satt på en tulpan som en liten groda med sina tjocka "grodlår", hade jättegulliga "tassar", och skyltade med sin ljusa haka (kinder).

ohmy.gif ???

Kanske försökte han imponera på damer? Genom att sätta näsan i vädret.
Ett par gånger böjde han ner huvudet, och såg lite mer normalt flugaktig ut. Men han var mycket upptagen med att sitta stilla och malla sig, och brydde sig inte särskilt att jag strök runt med kameran.

Att det regnade en smula, och han fick en vattendroppe rakt på ögat, brydde han sig inte heller om.

Jag har ingen aning om vad det är för nåt!

Någon som kan hjälpa mig?

En till bild.

och en till på de söta tassarna
Gossen Ruda
Men Amaira, du borde väl se att det är en fluga. Det syns på antennerna, först den korta tjocka scapus(tror jag den heter) och sen det tunna antennborstet arista.

Att den ser uppblåst ut har sin förklaring, den är nykläckt. Vid kläckning blåser den upp sin stora pannblåsa med vars hjälp den spränger pupariet. Sen när vingar mm är utspända och torra tillbakabildas pannblåsan.
amaira
Nykläckt?

Pannblåsa? Under hakan?

Fluga? ( tongue.gif , okej för fluga)

Scapus?

Arista?

Jag ska nog döpa om mig till Gumman Rudis blink.gif
(har dessutom hört - ryktesvägen - att det väntar ett arv ... rolleyes.gif )

Man är aldrig för gammal för att lära (eller för att få ett arv... sleep.gif )
renate
He he en vanlig fluga där ser man.Vilka fantastiska bilder Amaira,du har en bra kamera kan jag tänka mig. rolleyes.gif
Inga från Närke
CITAT (renate @ 21-05-2005, 17:14)
He he en vanlig fluga där ser man.Vilka fantastiska bilder Amaira,du har en bra kamera kan jag tänka mig. rolleyes.gif

Håller med föregående. De är för underbara. Vad heter din kamera?
Sulawesii
Härliga bilder!!

PS Jag tycker att det ser ut som en insekt från yttre rymden.
zaaritha
Där ser man! Jag trodde att det var en broms!!!!!!!!!! wub.gif
yla
jag tyckte den va himskans söt me rosett i huvet o på en annan bild se den ut som en liten apa
hemskan söt på min ära
bra fotat
fantastiskt bra fotat tycker jag tongue.gif
Gossen Ruda
Här kommer lite kompetteringar, jag hade bråttom till kusinträffen tidigare.

Flugor och myggor har alla bara två vingar. Man skiljer dom enklast genom antennerna. Alla flugor har antingen en kort 3-ledad antenn med ett långt och tunt antennborst, arista, som utgår från tredje ledens bas. Det kan se ut på lite olika sätt. Eller så har dom en kort och tjock antenn där den tredje leden kan vara uppdelad i flera delar, dock är det olika form på alla lederna.

Myggornas antenner kan se ut på olika sätt, långa trådformiga, kamtandade, fjäderformade mm, dock aldrig se ut som flugornas.

Pannblåsan finns hos dom flesta flugorna. Det är en blåsa som stjälps ut genom en sutur mellan ögonen. Den fylls med kroppsvätska och används dels för att spränga hål i pupariet, dels till att gräva sig ut om pupariet ligger under jorden. När den inte behövs längre töms den och torkar så småningom in men suturen syns fortfarande.

Instämmer i bildberömmet, sittställningen hos flugan är obetalbar. Dessutom fint att få med pannblåsan. Tror att jag fått en liknande bild också men den hittar jag inte nu.

Har fått redigera lite stavfel och andra felaktigheter eftersom jag frångått min regel att aldrig skriva inlägg efter kl 22. Då går nämligen min hjärna och lägger sig oavett vad resten av kroppen gör.
*Felix matte*
Jesses Amaira.. vilken fotograf du är ohmy.gif wub.gif
Jag såg bilderna och gissade på UFO laugh.gif medans tillkallade maken direkt såg att det var en fluga ohmy.gif
Gossen Ruda
Nu så här i morgonljuset börjar jag tvivla på det där med pannblåsan. Amairas kuf ser så där uppblåst ut men eftersom pannblåsan normalt sitter mellan ögonen hamnar antennerna nedanför blåsan men här sitter dom fortfarande på sin vanliga plats. Antingen finns det flugor som har blåsan på detta sätt eller så skall kanske flugan se ut så här. Det finns en familj flugor som enligt en bild jag har liknar Amairas och det är kärrflugorna. Åtminstone ser den jag har bild på ut lite så här. Jag lämnar frågan öppen.
*Felix matte*
Bilder på flugor

Ophelia
Tycker den var nästintill söt!! biggrin.gif
amaira
Tycker ni bilden var fin ohmy.gif ? Det tyckte inte jag...

(ändrar kanske uppfattning nu wub.gif , tack för berömmet wub.gif wub.gif )

Har inte tid att "tänka" nu. Återkommer.
Tack för all info Gossen Ruda wub.gif !! Du är min "huvudlärare".
Vad det är vet jag inte. (förutom "fluga" då)
(Skulle visst kunna vara nykläckt också.)
amaira
Gomorron vännerna biggrin.gif wub.gif !

Återigen en härlig ny dag, ja en hel ny vecka, framför oss. *livsglad*

Nu har jag tid för flugfilosoferingar smile.gif . En stund i alla fall, trädgården pockar på uppmärksamhet wub.gif , och kameran skriker "mera, mera, vill uuut" sleep.gif . Och lite annat också (eller mycket huh.gif ) bla,blabla... rolleyes.gif

Min kamera är en digitalkamera, Nikon coolpix 995. jag älskar den.

Tillbaka till flugan:

Nykläckt. Kan vara.
Antingen det, eller "spelgalen", eftersom den inte brydde sig det minsta om mig och min kamera, oavsett hur närgången jag var.
Jag gav upp före flugan - brukar aldrig hända rolleyes.gif - den satt kvar när jag gick.

Sittställningen var annorlunda, det var därför jag såg den. Den satt likadant hela tiden, även när jag gick. Möjligtvis vred den sig 0,3 grader, bara så jag såg att den levde. Annars blinkade den inte ens ohmy.gif .

Den satt verkligen som en liten groda! Inte alls som en fluga.
Och låren var riktigt tjocka, som på en groda.

Kanske ska skicka in bilderna till jourhavande biolog ... *nyfiken*

Tack för fluglänken Agneta wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon