Full version: Klätterros!
dragonbeauty
...Blir det bra på min balkong i söderläge och i zon 6? Vill ha ngt som klättrar o växer snabbt på min spaljé!
Nån som har förslag på en bra klätterros som klarar det? Får gärna vara ettårig, tror inte jag klarar att vinterförvara den.

Har även tänkt på slingerkrasse men hittar bara dom gul-röda, jag vill ha rosa el vita nyanser på blommorna så de passar med det andra som ska pryda balkongen!

Tacksam för era förslag, det brukar alltid bli bra!
Kramis! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alla rosor är ju fleråriga men om du vill odla dem bara under ett år skulle jag föreslå någon sort som remonterar = blommar under lång tid på sommaren. Det verkar som om du är ute efter vita och rosa växter och den första jag kommer att tänka på är den blekrosa New Dawn som även är lätt att hitta ute i handeln.

Den ska även gå att odla ute runt zon 5 så den borde gå att hitta i plantskolorna där du bor.

Annars kan du titta vilka sorter som finns i handeln det brukar stå vilken färg rosen har och om det är en klängros + det brukar ofta stå om den remonterar eller ej.

Tror inte att det finns vit eller rosa slingerkrasse överhuvudtaget, det närmaste man kan komma är nog någon av de blekgula varianterna.
Kanske luktärter skulle passa bättre de finns både i vitt och rosa.
Även svartöga finns i vitt. Blomman för dagen brukar också finnas i vitt och rosa. Kom även på att hjälmböna är rosa + det finns blomsterbönor som har vita blommor.
kerstin z5-6
kanske du ska pröva den nya Twist -rosavitaprikos i strimmor .. vinterförvara .. har du ingen som har källare eller garage eller liknande ?
Det går fint att klippa ner o förvara dem kallt +-0 tex .. eller varmare men då måste nån vattna den ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon