Full version: Rosenvial
trasan
Jag har ett antal "jättekrukor" med bra dränering. I några har jag buskar & där är det inga problem, men i en har jag i ett par år planterat Rosenvial, perenn "luktärt". Den blommar överdådigt under sommaren & växer bra - ser grön & fin ut ända fram till vårkanten när den dör. Vad kan det bero på???
Åsa, mälardalen zon 2
Hur övervintrar du rosenvialen? det låter inte normalt att rosenvialen är grön på vintern den ska väl vissna ner och gå i vila, nya skott brukar komma nerifrån roten.
trasan
Den står i krukan, ute, & är faktiskt fin ända tills det är dags för den att börja växa igen (precis som den timjan jag försökte mej på att odla för några år sen - grön hela vintern-död framåt vårkanten (men då ej i kruka))
Fenja
Min rosenvial gjorde likadant faktiskt Trasan, men nu har det kommit en massa nya rankor. Du kanske bara ska vänta ett tag?
Mvh
Fenja
trasan
Ja, hoppas kan man ju alltid - men det var likadant förra året - den kom aldrig upp.... Inte ska man väl behöva klä in krukan eller täcka?!?
Fenja
Vilken zon bor du i Trasan?
Mvh
Fenja
Svante, zon 1
Vi har "ärvd" rosenvial lite varstans i trädgården. Den vissnar helt på vintern men kommer igen år efter år, både där den skall vara och på diverse andra ställen. Årets skott har klättrat mer än en meter redan.

Det verkar konstigt att din inte vissnar - står den väldigt varmt på vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon