Full version: Gammal Bergenia
proppelina
Hej!
Ta en titt på dessa gamla bergenior o säg hur jag ska göra för att få dom lite fräschare i bladen o så att blommorna kommer mer till sin rätt!

Tack på förhand,

Eva

Här är en länk till hela albumet....med lite större bilder:
http://www.odla.nu/album/showlist.php?uuid...ina&dowhat=user
Irene_L
Vi har också flera gamla bergenior (flyttade hit i mars). Jag har tagit bort alla döda blad och rötter som låg under de gröna bladen. Det var massor. Nu kommer det nya skott och blommorna syns mycket bättre. rolleyes.gif
mvh
Irene
lilla mamma
Slängde ni alla gamla rötter?
Synd, här bevarar jag allt gammalt efter grannarnas bergenior och de tar sig så fint igen.
Anita
proppelina
Ja, det gjorde jag oxå, men alla blad som finns e ju lite fläckiga. De har ju varit med ett tag ser det ut som.....de tar väl en del stryk under snön på vintern....

Kan man riva bort bladen o hoppas på att det kommer nya?
GrönAnna
Ja, det kan man absolut göra! I min trädgård fanns ett jättelikt bergeniabestånd när jag tog över förra våren. Alldeles för mycket begenia, tyckte jag, och gjorde mitt bästa för att försöka utrota hälften av "landet". Rev bort alla plantor och så mycket rötter jag kunde - det var enormt mycket gamla rötter, så jag lyckades inte få bort riktigt allt. Detta funkade uppenbarligen som en slags föryngring av beståndet, nu kommer massor av nya bergeniaplantor med förnyad kraft, och de blommar för fullt... blink.gif
Ewa L
Jag rev också bort flera kvadratmeter av Bergenia förra våren — med rötter och allt. Hade helt enkelt för mycket.

På den platsen kommer i år späda, fina plantor. Någon rotdel måste ha blivit kvar och det räckte. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon