kerstin z5-6
Tänkte vi skulle starta en ny tråd ..
jag börjar
Detta vet ni , men har kanske glömt :

Att anledningen till att det ofta rekommenderas att köpa tre fem , sju osv perenner är att -om man sätter dem tre o tre .. men ganska kort mellanrum , blir det himla maffiga plantor .. sätt dem i en triangelform smile.gif
Vill man ha "fält " så rek fler än tre smile.gif
udda antal ser dessutom bättre" ut för ögat "

tre blå ridddarsporrar blir tex en jättemaffig sporre laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pialotta
jaha, så man måste alltså inte alltid följa det rekommenderade avståndet då?
Det måste vara så ni gör, alla rutinerade trädgårdsnissar, för att få den där "fylligheten" i blomstren som man ser på albumbilderna.

Tack för tips. Jättebra tråd Kerstin. Vad vet ni mer?
kerstin z5-6
Grep är bra när man ska gräva upp o flytta perenner -blir minst rotskador av den.
susan.e
Gott med tips från någon som hållit på ett tag!!
Gåsis
Fast jag vet att 1 också är ett uddanummer. Och det numret är det allra bästa konceptet på en jätterörig rabatt laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
haha smile.gif
År 4 kan man behöva dela - mitt delen slänger jag .. den är bara hård o tom -sen blir det fyra nya , eller 8

Heuchera är jättelätt att dela hosta likaså -de faller isär i lagoma plantor utan ansträngning smile.gif
fiffigafrun
Men är inte det där lite olika beroende på vilken perenn det handlar om? Vissa växer ju väldigt smalt o gängligt = snyggast att sätta ihop flera. Men en del blir ju bara en enda planta rätt bred, t ex Crambe Cordifolia (min verkar inte ha överlevt tyvärr).

T ex Läkemalva (Althea officinalis?) och Blågull, lungört, grekisk vädd, rosenpimpinell (sanguisorba obtusa) t ex. Hur många ska man sätta av dem om man vill ha en rugge?

Och rek avstånd mellan plantorna ovan, hur sjutton vet man det när det gäller perenner? Sätter allting ca 20-30 cm från varandra men ibland tätare.

Men hos mig gäller i o f s principen "åh, här fanns det ett hål att fylla igen m nåt".
Betty
Ja, visst är det lite olika beroende på vad det är för en växt. Crambe cordifolia blir ju nästan som en buske/solitär., precis som rosenflockel, plymspirea m.fl. Blågull, höstflox och pimpineller sätter jag ensamma i rabatterna, de blir ju som ruggar fast man bara har en enda planta.

Hellre sätta för tätt än för glest är även min melodi. Man kan ju alltid dela/ flytta på dem om det blir för trångt.
kerstin z5-6
jasså -jag tänkte sätta ihop tre Crambe i år för jättemaff !!!
Stormhatt har jag alltid tre minst av .. men det beror ju på rabattstorlek förstås .
Fö är nog tre det minsta antal jag sätter öht... 7 oftast jag vill ha färgsjok:)
baptisia , pion , + ovan nämnda är nog solitärer även hos mej ( Rosenflockel mm
Cramben ??-INte uppe .. nä den kommer nog inte än .. vårblommorna har ju knappt startat än ..
Grekisk vädd syns knappt en o en smile.gif
Annie-72
Jag tackar ödmjukast för tipset om att sätta tre och tre. Tyvärr tycker jag ju fortfarande att det ser glest ut i rabatten men det ska jag nog råda bot på..

Tack Kerstin smile.gif
Ullet
Jag ska absolut göra om mina rabatter i år! (Fast det blir ju förstås nån annan som får gräva medan jag står o pekar med hela handen!) Det är för plottrigt! Bara några av varje, ingen eftertanke i de flesta "baratterna", så i år blr det räfst o rättarting! *ställer mina jobbare i givakt!* wink.gif
Ewa L
Jag tycker att en annan fördel med att sätta tre stycken i en triangel är att på våren när jag är tveksam om det är ogräs eller inte, kan jag kolla om det finns likadant "ogräs" i triangelform. tongue.gif

- - -

En annan sak vi vet, men kanske glömt: Om en buske skall flyttas, klipp inte ner den förrän efter flytten.
Det fick jag mycket smärtsamt uppleva förra våren när jag flyttade ex.vis Rosenspirea + Vidjehortensia. Jag var nitisk och klippte innan = ingenting att hålla och dra i. Bara små avklippta stumpar. rolleyes.gif
fiffigafrun
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-05-2005, 11:24)
Cramben ??-INte uppe .. nä den kommer nog inte än .. vårblommorna har ju knappt startat än ..
Grekisk vädd syns knappt en o en smile.gif

Nä, inte ett tillstymmelse till liv där. Har petat lite bara försiktigt för att kolla... Är planterad på ett gynsamt ställe hos mig dessutom.

Annars sår jag o sparar minst 6 av varje men har sällan så stora hål att stoppa ner i. Ska nog möblera om lite i mina rabatter jag också.

Marktäckare tycker jag också är svårt m hur många ihop eller hur tätt man ska sätta. Och ska man ha enhetligt m samma sort i en rabatt eller öar m olika?

Är nog rätt plottrig av mig, men då får man ju testa vad som funkar o vad man gillar bäst i o f s.
kerstin z5-6
-dagens tips -PETA aldrig på ickeuppkommna -då dör de de fruktade PETDÖDEN LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

och själv hamnar man i OTÅL de otåligas förbund laugh.gif
Linda zVI
CITAT (fiffigafrun @ 23-05-2005, 20:56)
Marktäckare tycker jag också är svårt m hur många ihop eller hur tätt man ska sätta. Och ska man ha enhetligt m samma sort i en rabatt eller öar m olika?

Detta tycker jag också är MYCKET svårt sad.gif Hur ska man tänka; färger, sorter m m. Mina marktäckare funkar inte som täckare i dagsläget, de är mer som små grupperade pluttar i rabatten biggrin.gif
kerstin z5-6
japp det är fint med lite olika tycker jag , men det är ju en smaksak -
Marktäckare" är ett förrädiskt begrepp ... de små låga är ogräshållare biggrin.gif i stället -
För att en Marktäckare ska funka bra måste den vara mkt tät =många plant eller minst 20 cm hög så marken skuggas-täcks .. annars ska man sitta o pilla ut grässtrå för strå ut mossfloxen ...sad.gif

campingrabatt-1
fiffigafrun
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-05-2005, 21:06)
-dagens tips -PETA aldrig på ickeuppkommna -då dör de de fruktade PETDÖDEN LOL laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:

och själv hamnar man i OTÅL de otåligas förbund  :lol:

Hmm, är nog helt klart medlem där tror jag... rolleyes.gif Kan inte låta bli bara. För hos mig är det så himla SEGT och SENT jämt!

Här är det endast följande som börjat visar tillstymmelse till liv (och inte mkt heller, max 1-2 cm ovan jord typ):

- rysk martorn
- krollilja
- jätteprästkrage (övervintrande bladrosett?)
- trädgårdsnattviol (samma som ovan?)
- gillenia
- blodtopp
- salvia nemorosa
- stjärnflocka
- akleja
- stor ormrot
- vit bergsvallmo
- biokovonäva
- jättevallmo
- riddarsporre (knappt)
- lungört
- tolvgudablomma (pytte ytte)

Men följande tidiga perenner ser jag inte skymten av:
- aklejruta
- löjtnantshjärta
- angelique tulpaner
- narcisser (har nog ruttnat/frysit sönder?)
- daggkåpa (jo om jag petar lite kanske)
- primula japonica (samma som ovan)
- hornviol (inte härdig? det som syns är nog självsådder?)

Och senare perenner de ska vi inte tala om ens. De tittar väl inte upp förrän i juli känns det som... Suck!

Nu baske mig måste det komma lite värme så det spruttar till lite här! Annars är det risk för PETDÖDEN!
Linda zVI
Jag gjorde om i min rabatt förra året, den blev alltså helt ny med bara nya blommor. Det såg gode tomt och pluttigt ut i den då, men döm om min förvåning vad mycket mer som kommer upp av varje sort i år smile.gif Jag trodde inte att det skulle gå så fort!

Så nu till min fundering; när kan jag börja flytta på dem, för givetvis vill jag ju ha en ny ordning. Speciellt när jag har utökat rabatten med ros och stäppsalvia laugh.gif tongue.gif
kerstin z5-6
perenner kan flyttas -gärna vårflytt i z 5 -mina har hjul smile.gif o flyttas oftast x3 innan jag är nöjd
Berit
Är det någon av er som sår perenner nu? rolleyes.gif

mvh
Berit
kerstin z5-6
nej det är klart med sådder för i år men varmgroende går fint att så än
Magdis
Jag tänkte så lite luktärter och andra sommarblommor på friland imorgon. Kanske i senaste laget, men....
Har inte riktigt fått iordning dotterns nya rabatt vid hennes lekstuga än. Där ska hon få ha lite dockkragar och tagetes och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon