Hjälp!
Sådde minigurkor och växthusgurkor tidigare i våras och alla är döda. För några veckor sedan sådde jag nya och nu börjar samma mystiska sjuka angripa dessa. KAn någon tala om vad det är?? Hjärtbladen kommer gröna och vackra. När det första "riktiga" bladet slagit ut så börjar eländet. Bladets kanter drar ihop sig och ljusnar och sen sprider sig de ljusa partierna inår och bladet blir ljust och nästan genomskinligt och dör sedan. Plantorna har inte sått ute och jag har sprutat men det hjälper inte. Vi har 20 års erfarenhet av att odla gurkor och jag har aldrig upplevt detta tidigare. Vad kan det vara och vad ska jag göra?
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2005, 19:15
Dålig jord med svampsmitta i kanske? Har du använt samma jord vid sådderna kanske du ska köpa någon annan jord och testa igen. Det är inte för sent att så gurka så än finns det tid för nya försök.
Nej, det är inte samma jord och jag har använt jorden till annat och det har fungerat bra. Men tack för tipset i alla fall!
Jag har förstått det som så att alla gurkfrön inte har så bra kvalité o att det inte är alltför ovanligt att de inte gror, att plantan inte blir "frisk" osv, beroende på vilken sorts gurka det är. (förädlad mm) Byt gurksort kanske o så nytt? Jag satte gurkfrön för nåt år sedan o av fem frön blev det två plantor, en stannade vid ett bladpar över hjärtbladen, den andra fick två missbildade blad o dog bort helt enkelt o jag hade gjort precis som jag alltid brukade göra. Efter det köper jag mina gurkplantor.
Vilken temperatur har de haft? De gillar inte jordtemp under 15 grader...helst vill de ha 18..
Eftersom krukorna stått inomhus har jordtemperaturen legat över 15 grader hela tiden. Jag är inne på att de angripits av trips för efter besprutning har angreppen bromsats men å andra sidan tycks tillväxten ha avstannat helt. De samlar väl mod hoppas jag..... gurkorna alltså....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.