Hej!
Har tänkt att odla lite vitlök i mina pallkagar, Har tänkt att köpa vitlök som redan är förkultiverade... lite fusk .. jag vet
Men nu skulle jag vilja ha lite recept på olika marinader till vitlöken för att lägga in dessa på burk för att användas till presenter mm.
Har försökt att googla men hittar inga recept.
Tack på förhand!!
Mvh
M.
gammelnalle
21-05-2005, 19:16
Åsa, mälardalen zon 2
21-05-2005, 19:19
Köpa förkultiverad vitlök? Jag har aldrig sett förkultiverad vitlök här där jag bor. Jag har visserligen sett vitlök i kruka där man satt ner en hel lök så att man kan skörda blasten men förkultiverade klyftor för vitlöksodling har jag inte sett.
Vad är det för vitlök man har förkultiverad och vad tar de för en förkultiverad klyfta?
lisselbo
21-05-2005, 19:36
Såg faktiskt det på Plantagen här i Uppsala förra året.
Men kommer inte ihåg varken sort eller pris.
mvh Marie
det är kanske jag som är dum men när jag följer din länk så får jag massor av recept där vitlök är en ingrediens... inte recept på olika marinader för att lägga in vitlök på burk vilket är det jag söker.... men tack för att du tog dig tid och för din hjälp.
Ang förkultiverad vitlök så kan det vara så att det är jag som missförstått det hela. Det kanske bara är vitlök för att skörda blasten... ska försöka ta reda på mer fakta senare ang. detta.
Iaf så söker jag fortfarande efter recpet på olika marinader för att lägga in på burk.
Mvh
M.
Marinerad vitlök
En mild inläggning som smakar bra till bl a kött.
ca 50 vitlöksklyftor
vatten
LAG:
1 dl vatten
1 dl vitvinsvinäger
1 dl matolja
1 tsk salt
1 msk vit sirap
3 msk färska örtkryddor, t ex oregano, basilika, dragon, finhackade
Dela vitlökarna i klyftor men låt skalet vara kvar.
Koka upp vatten. Lägg i vitlöksklyftorna och låt dem koka upp. Koka dem sedan 2-3 minuter.
Ta upp vitlöksklyftorna och spola dem i kallt vatten. Skala dem och lägg dem i en rengjord glasburk.
Blanda alla ingredienser till lagen i en kastrull. Koka upp. Häll den heta lagen öber vitlöksklyftorna och tillslut burken. Låt stå i rumstemperatur i 3 dagar. Förvara därefter burkarna kallt.
Marinerad vitlök
Buffé nr 11 1997, sid 14
Skala vitlöksklyftorna med en liten vass kniv. Koka upp vatten, vinäger och salt i en traktörpanna. Lägg i vitlöksklyftorna och låt dem koka kraftigt under lock i ca 2 minuter. Lägg dem i en sil att rinna av väl och packa dem i en eller flera glasburkar medan de är varma.
Blanda balsamvinäger, honung och tomatpuré. Det går lättast om man värmer blandningen några sekunder i mikrougn eller i en kastrull. Smaksätt med kryddor och salt. Vispa ner oljan i blandningen. Det blir perfekt blandat om man använder mixer.
Häll marinaden över vitlöksklyftorna. Förslut burkarna väl. Vänd och skaka burken väl så att kryddor och vitlök blandas noga.
Förvara vitlöksklyftorna i kyl några dagar före servering. Hållbarheten är flera veckor i kyl.
Ingredienser
40 vitlöksklyftor
2 dl vatten
½ tsk salt
½ dl vitvinsvinäger
MARINAD:
2 msk balsamvinäger
1 msk honung
1 msk tomatpuré
½ tsk chilipulver
½ tsk curry
½ tsk salt