|
rathouse
22-05-2005, 07:40
Hej Igår var jag efter ösregn ute och klippte ihjäl 500 sniglar. Men jag dödar alla utan hus, fast det finns ju både bruna, svarta, beiga och ljus fläckiga (med en annan konsistens). Ska jag ha ihjäl alla? Och ska jag ta dem med hus på också. Förra året hittade jag kanske 500 st sammanlagt - är minträdgård hjälplöst förlorad i år?
Nej då, det är inte så hopplöst som man kan tro när man ser alla sniglar. Förrförra året hade vi massor av bruna "mördarsniglar". Varje morgon tog vi en runda i trädgården och plockade då alla vi såg. Antalet sniglar sjönk till året därpå och vi fortsatte med våra rundor och i år har vi hittills inte upptäckt några sniglar! Vi har bara tagit hand om de bruna sniglarna (spanska), men jag har hört att de "ingår förbund" med våra inhemska arter också och då får de andra färger som t ex fläckiga och ljusare bruna. Man vill ju inte döda alla sniglar! Och de med hus gör väl ingen skada vad jag vet!
Samma snigelart kan ha massor av olika färger (tyvärr). Skogssnigeln kan ha exakt samma färg som den spanska mördarsnigeln. Tydligen kan man se skillnad mellan dem på manteln och andningshålet, hur vet jag inte riktigt...
Jag undrar också hur mycket skada de med hus gör. Jag dödar alla, men det skär i hjärtat på mig när jag gör det.
Calle b
22-05-2005, 22:37
Hej hej! Mitt första inlägg på Odla.nu  Generellt är sorten man ska göra sig av med brun. Bra info finns här: Göteborgs Naturhistoriska Museum, klicka på "Snigelinfo" till höger. De med hus kallas väl egentligen snäckor och ska definitivt inte tagas av daga i onödan. Jag tycker de är ganska vackra, och det är tråkigt när man känner att det krasar till under skon. Snäckor och de fantastiska vinbergssnäckorna, (som tydligen ska va en delikatess...  ). De gör ingen skada, har själv massor med vinbergssnäckor runt min misskötta kompost (snigelfabriken...), och de är häftiga.
Hemma hos mig ryker alla, med eller utan hus. Även de med hus kalasade på min gräslök igår.
En svensk snigel och en spansk äter väl egentligen lika mycket och gör lika mycket skada. Skillnaden är bara att den spanska förökar sig snabbare och att den inte har några fiender.
Jag har hittat två prickiga sniglar hos mig (eller kanske en, det kanske var samma som flyttat sig för det var inte samma dag). Är det en mördarsort? Kan man sätta den på att äta kirskål i sådanafall?  Jag har inte märkt att det äts särskilt febrilt i min trädgård. Annat än av rådjuren då.
Eva i Skåne
23-05-2005, 16:23
ibland ser jag sniglar som är matta i färgen, gråsvarta med ett ljust längsgående band. Vad är detta för några? Jag som ryser av alla avlånga odjur (min ormskräck  ) tycker att dessa med ljus rand är hemskare än vanliga blanka skogssniglar. Tack och lov har jag inte haft någon större skadegörelse av sniglar, så jag låter alla vara ifred.
Gossen Ruda
23-05-2005, 18:06
Det är i stort sett bara spanjorerna som ställer till med problem i trädgårdarna. Förutom den snabba förökningen så är dom mer glupska än dom svenska sorterna. Inga av våra inhemska snigelarter brukar äta så mycket att dom gör större skada. Visst, åkersnigeln kan ibland smaska i sig frösådder. Även dom andra kan ge sig på högre växter ibland men annars är det mest alger, svamp och dött organiskt material som gäller. Spanjorerna är röd-bruna i olika nyanser, aldrig prickar eller ränder. Gäller äldre djur, unga kan vara strimmiga eller gula eller svarta.
 Usch!
Eva i Norrköping
27-05-2005, 21:37
Jag har leopardsniglar, de är prickiga i ränder, ser ganska fina ut, lite ovanliga. Jag har för mig att jag läst någonstans att de inte ställer till med så stor skada, kan någon bekräfta?
Airamya
30-05-2005, 08:33
Ja, pantersniglar/leopardsniglar är relativt harmlösa. Och ganska fina
Jan af Lisö
30-05-2005, 11:42
Hos mig äter snäckorna (svarta med bruna hus) på årets hallonplantor. Nu har jag strött "snigelfritt" runt plantorna, så det kanske hjälper. De finns överallt i min trädgård, speciellt fuktiga kvällar efter regn.
Lotta B
30-05-2005, 18:26
Jag klipper alla sniglar, men inte snäckorna. Förra året åt några sniglar upp alla mina riddarsporrrar som jag sått i kruka. Jag har ingen aning om vad dom heter men dö skall dom i alla fall!
Big Gardener
31-05-2005, 13:01
CITAT (Vulgar @ 23-05-2005, 12:49) En svensk snigel och en spansk äter väl egentligen lika mycket och gör lika mycket skada. Skillnaden är bara att den spanska förökar sig snabbare och att den inte har några fiender. Nej. Vår svenska, svarta skogssnigel lever nästan uteslutande som destruent, d.v.s. nedbrytare och lever således på dött växtmaterial. Vår svenska skogssnigel är ett mycket nyttigt djur för nedbrytningen av växtmaterial och bör därför lämnas i fred. Det är inte heller sant att den mördarsnigel inte har några fiender. Paddor, ormar, igelkottar, vissa fåglar som änder och vissa vadare. Dessa är dock inte så vanligt förekommande i våra trädgårdar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|