Full version: Ullungsrönnen
Xelma
Jag planterade den för 2 veckor sedan och den ser riktigt hängig ut.

Tål den inte jorden? Sandjord uppblandad med torv och hästgödsel.
Den står väl inte för trångt? Roddisen framför är en liten sort och de andra har jag kortat in så de inte ska skava tills rönnen kommit upp lite. En granne har en rönn mitt inne ibland roddisar och det ser så fint ut.
Jag har vattnat rejält varje kväll.

Det som slog mig när jag satte den var att den inte var genomrotad och att stammen gick att vicka lite i krukan, säkert pga att den inte var ordentligt rotad. Men den satt fast och det fanns ingen annan att välja istället. Kan roten vara av? Rönnen såg pigg ut när jag köpte den.

Om ni tycker jag skött den rätt så ska jag reklamera den, de blir väl sura men den var dyr.
Cilla
Det är var utmanande. Bra bild. Ser ut att vara en väl gjord plantering också.

Rönnen har bara stått två veckor på stället och den mår uppenbart inte bra. Jag utgår ifrån att det inte var färsk stallgödsel du använde, och dessutom borde nog bladen gulnat om det var det.

Jag skulle ha
- pillrat bort jorden kring stammen och en liten bit utåt. Känn med fingrarna om jordklumpen som trädet stod i under sin kruktid ligger i samma nivå som jorden du har idag. Dvs: Har det sjunkit ned och står för djupt. Om inte:
- grävt ett par spadtag ned strax intill rotklumpen för att kolla om området var helsankt och blött. Visserligen borde bladen gulnat då, men det är en enkel sak att kolla. Står trädet helblött upplever det att det håller på att drunkna. Är det inte helblött:
- grävt upp trädet lite försiktigt, lagt det på marken och pillat ut jorden ur rötterna (gör detta i skuggan). Kollat om det finns rötter eller om de gått av nära stammen som du redan befarat. Kollat om det finns finrötter, dvs tunna rotttrådar som växer ut från de grövre. Om inte - åk tillbaka med rönnen. Kolla om de grövre rötterna växer runt runt. Går de inte att böja ut utan våld - åk tillbaka med trädet. Ordentliga rotsnurr kan träd inte växa vidare med. Då bildas inte finrötter som trädet tar upp näring med och rötterna fortsäter runt runt.

En rönn av den här stoleken som stått i kruka har med stor sannorlikhet rotsnurr. Om rönnen hade vuxit naturligt hade det vid den här storleken brett ut sina rötter åtminstone hälften så långt som den är hög. I odlat tilstånd på friland hade den rotbeskurits och omplaterats åtminstone en gång. När man rotbeskär bildas nya finrötter närmare stammen så att man inte behöver ha så stor jordklump. Om trädet stått i kruka förra växtsäsongen, inte blev såld och därför vinterförvarades till nu, är sannolikheten stor för rotsnurr.

Ullungrönnar är inte billiga träd, och de som säljs ska vara bra. Här av dig här igen om du åker tillbaka med trädet och får problem. Acceptera inte tips om att skära in rötter osv - det borde handlaren gjort långt tidigare och ska inte hamna på kunden när det nästan är för sent.
Xelma
Gödslet var välbrunnet, 3-5 år gammalt och där ligger bara 3-4 cm. Resten är torvblandad sandjord. Så helsankt borde heller inte vara, möjligtvis blött. Det har inte sjunkit ner för man ser ympstället nere vid marken.

Jag har inte grävt upp det än, får kolla rötterna ikväll. Jag ska ringa dem och höra vad de tycker.

Tack så länge!
Xelma
Jag fick lämna tillbaks det och får ett nytt. Inget rotsnurr, den gick att vicka i krukan.

De tror att den beskurits för hårt på rötterna vid förra omkrukningen.

Cilla
Intressant. Skulle vara kul att pilla bot jorden och se rätterna också.
Att den ändå blev rotbeskuren är ändå ett tecken på seriös hantering, då har man gjort vad man kunde. Å andra sidan är det lite underligt att de ville få in röterna på ett å stort träd i en så liten kruka.

Vad bra att du får ett nytt exemplar!
Xelma
Jag ville också pilla bort jorden, men jag lät det vara så de inte skulle tro att jag gjort något dumt...
De skulle skicka tillbaks plantan till leverantören.

Hoppas nästa planta, som kommer om en vecka, är bättre!
Cilla
Tips till nästa trädplantering: Pilla alltid sönder jorden vid rötterna efter att du tagit bort krukan och ska plantera trädet. Även med bra rötter mår träden bra av att inte leva med en jord som är sammanpackad som om den ännu stod i krukan.

Hoppas du får ett ännu finare träd än det du hade!
Xelma
Nu har jag fått ett nytt träd. Bra genomrotat, fast med myrbo i krukan. Det är större än det förra så jag var jättenöjd. Ända tills jag såg att detta inte är en e-planta, vilket det förra jag köpte var... och det ska man ju helst ha för att få garanterad vacker höstfärg.

Jag dränkte myrorna innan jag satte det.

Hade ni avvaktat höstfärgerna för att se om det blir vackert rött eller hade ni reklamerat det igen? suck huh.gif
nypan
jag hade ju begärt en e-planta...vänligt men bestämt, och lämnat in ersättaren. men nu är den planterat och kan ju bli jättefin, och ett särskilt älskligt exemplar eftersom den har en historia...ibland blir det bäst som det blir, åtminstone vill jag gärna tänka så. nypan
Cilla
CITAT (Xelma @ 07-06-2005, 11:13)
Nu har jag fått ett nytt träd. Bra genomrotat, fast med myrbo i krukan. Det är större än det förra så jag var jättenöjd. Ända tills jag såg att detta inte är en e-planta, vilket det förra jag köpte var... och det ska man ju helst ha för att få garanterad vacker höstfärg.

Jag dränkte myrorna innan jag satte det.

Hade ni avvaktat höstfärgerna för att se om det blir vackert rött eller hade ni reklamerat det igen? suck huh.gif

Suck säger jag också, det ska vara roligt och inte så här krångligt att plantera träd!

Jag kan inte säga hur du ska göra. Icke E-märkta kan också få mycket granna höstfärger, och de kan få lite mindre granna men sällan eller aldrig blir de brungultrista. Om det är viktigt för dig att ha största sannolikhet för knallröd höstfärg så kanske det är värt att byta igen. Om du är trött på att gräva ned och upp träd och åka tillbaka med dem - låt det stå om du gillar den här trädindividen, eller slå plantbutiken en signal och säg att du förutsatte att det var E-märkt men är hiskelans trött på det hela. Kanske kan du bli positiv till dem igen om de erbjuder dig några plantor av xxx nästa gång du kommer dit, för nu orkar du inte gräva upp och ned mera.
Eller liknande...

Själv avskyr jag att gräva upp och ta tillbaka. Jag låter mycket i min egen trädgård som blev fel vara kvar. Men det är ofta för att jag får någon sorts förhållande till trädindividen, som gör att jag bortser ifrån att det inte var det jag ville från början.

Om felleveranser sker med en av mina kunder däremot, då är jag stenhård. Gräver upp, kör långt och är inte snäll när jag kommer fram.
Xelma
När jag nu ringde till dem sa de att de får alla Ullungrönnar från samma leverantör och det ska vara e-plantor allihop, även om de, dvs de jag köpte det av, inte skrivit det på etiketten.

Ska man tro på det? Nåja, det verkar som om trädet får stå kvar. Hoppas att höstfärgen bevisar att de har rätt!
Cilla
Hrm... Det här hävdar Plantagen också, fast de använder det som argument för att inte föra E-märkt alls. "Det är ju ändå samma material."
Även om det någon gång stämmer så innebär det att ingen lovar att det är E-material och att ingen heller kontrollerar det.

Passa på att fråga varför de inte märker upp plantorna om de "ändå" ingår i E-systemet. Är det för att etiketten kostar någon femma eller tia så väljer jag att inte tro på dem. Så lite pengar på en förhållandevis dyr planta för att visa att den är av god och bästa kvalitet är mindre än marknadsföringsvärdet.

Men det är ju inte fel iallafall att låta den stå kvar, särskilt om du gillar individen. Men hela din historia skulle göra mig mycket vaksam nästa gång jag gick i den butiken. Och jag tycker de borde ge dig lite extra utöver ersättningsplanta.
Xelma
Jag fick ett större träd, nästan 50cm högre. Och de gör egna etiketter med egen logga på, de sa att de missat att skriva "E".

Det kanske är en e-planta, bara miss från deras sida vid märkningen.
Cilla
Hrm igen... E-märket är inget som handlarna gör själva. Det är etiketter som odlarna får köpa om de följer E-reglerna. Om det förekommer fusk i handeln om detta är jag intresserad av att dubbelkolla.
Xelma
Jag uppskattar om du kan kolla dem. Det är ju bra att veta om de är seriösa, jag har köpt en del av dem men handlar nu främst från Hedentorps i Ängelholm (bra på träd och bambu!). De hade dock bara buskigare exemplar av Ullungrönn, och eftersom det stod "E" på den jag först köpte gick jag på det.

Men de flesta jag sett har egna etiketter med sin logga på och de skriver bara "E" efter namnet. Det är lätt att fuska för oseriösa. Jag har köpt clematis alpina mfl e-plantor som inte hade någon speciell etikett utan handlarens egen vad jag kommer ihåg. Är kanske e-plantalogotypen på baksidan?

Ullungrönnen köpte jag på Ödåkra plantskola utanför Helsingborg.
Dzad
Om det inte är riktiga E-märkta plantor men de säljer dem som det är det så handlar de väl olagligt? I och för sig kan ju "E:et" förstås som något annat också.
Cilla
Jag ska kolla upp detta Xelma. Hör av mig när jag vet mer.
Cilla
Xelma - Är det Ödåkra Uteplantor AB på Fleningevägen i Ödåkra du köpt ullungrönnen av? Med tel 042-20 42 10?
Xelma
Ja, det stämmer.

Jag har inte kvar lappen på det ursprungliga trädet, men det var inte e-plantas logga på, utan det stod bara E efter namnet.

Jag har på ett annat ställe köpt en klematis som heter "E" och där är e-plantaloggan på såg jag. Den etiketten är större och har bild på.
Cilla
Hej,
Jag har kollat upp den här plantan, och det går inte med säkerhet att säga att det är en E-planta. Men det kan vara det...

Enligt butiken är den det, men certifikatet går inte att hitta pga att det är en ersättningsplanta uppges det. (Certifikatet är pappret som handlaren får med fakturan mm.) Butiken köpte trädet från Splendorplant som i sin tur uppger att de köpt den från en svensk E-plantodlare.

Anledningen till att den inte hade den vita etiketten med E-märket på uppges också vara pga att det var en specialbeställning. Samma förklaring till att certifikatet inte hittas, det är för att trädet var ett ersättningsträd från Splendor till plantbutiken.

Jag har tagit upp detta med att butiker E-märker plantor själva och Eplantgruppen ska göra stickprovskontroller och vara upmärksamma på det.
snofsan
Heja Cilla! Varumärkes-stölder avskyr jag. E-planta är ju ett varumärke, en kvalitetsstämpel. Sådant får man inom branschen inte fuska med. Sådant får man aldrig fuska med - det brukar bli påföljder. tongue.gif
Xelma
Men det ursprungliga, vissna, trädet var ju ingen specialbeställning, så varför hade inte det e-plantaetiketten? Låter skumt.
Cilla
Japp, jag håller med. Om trädet hade både handelns egengjorda etikett med prisuppgift och E-uppgift SAMT etiketten från odlaren som bevisar att det verkligen är en E-planta är det en annan sak. Men endast en etikett där handeln själv satt på E-et duger inte.

Och det visade sig här - det är inte möjligt att kontrollera om trädet verkligen är E-märkt eller inte. Kvalitetsstämplar som man inte kan kontrollera är värdelösa. Lika värdelösa som handelns egna etiketter om "virusfritt material" mm på dessa träd http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...rid=6242&page=3.

Det är dumt för alla parter när det slarvas med detta, för om både odlaren och butiken verkligen är seriösa så lägger det onödig misstanke mot dem.

Om du vill fortsätta att söka Xelma - ring till Splendorplant. De vet vilken odlare som iallafall träd nr 2 kommer ifrån och du kan fråga dem om certifikatet, samt om orsakerna till att de säljer kvalitetsträd utan att märka upp dem som sådana. Passa på att fråga om de har några ullungrönnar inne från Tyskland också, det lär vara brist i Sverige för tillfället.
Cilla
Jag kunde inte låta bli, ringde Splendor Plant som är himla bra att tala med.

Där klargjordes att
- E-certifikat alltid följer med deras leveranser av E-märkta träd. Detta är ett papper som kommer med fakturan mm.
- Enskilda ögleetiketer (vita plastremsan) med E-logan bara skickas med om butiken är med i E-gruppen.
- Ödåkra-butiken köpt 3 ullungrönnar som var E-märkta. Ersättningsträdet kunde inte hittas, eller ville inte Splendor ge ut. Det är inte meningen att Splendor ska ge ut information om sina kunder, utan butiken ska kunna ge slutkunder information och kunna visa certifikat mm.
- Om ett träd inte kan visas vara E-märkt genom ögeleetikett med loga eller genom att certifikatet kan uppvisas kan man inte säga att det är ett E-märkt träd.

Spendorplant rådde kunden att gå tillbaka till butiken och be att få se certifikatet, som följer med varje leverans från dem, också med ersättningsträd. Finns där inget certifikat att visa upp kan man som sagt inte säga att det är ett E-märkt träd.
Xelma
Cilla jag mailade dig precis och skrev bl a:

Hur vet man att certifikatet hör ihop med ett visst träd?

Om det är brist på svenska ullungrönnar, e-planta, låter det konstigt att de kunde fixa ett så stort träd på en vecka.

Jag får väl ta kontakt med butiken igen.
Cilla
Hej Xelma,
Jag har fullt i min brevbox här och har låtit det vara så eftersom jag inte kan svara på alla mail. Men skriv till mig på min ordinarie adress om du vill nå mig!

Splendor ville/kunde inte svara på om de hade tyska ullungrönnar inne. Däremot är det helt klart att även snabbskickade ersättningsplantor får ett E-certifikat med följesedeln och fakturan (även om fakturan är noll kr). Om det är en E-planta, vill säga.

Det certifikatet är inte svårt att koppla till det individuella trädet genom datum mm. Om bara Ödåkrabutiken hade ansträngt sig att plocka fram det för dig eller för mig hade denna historia kunnat vara avklarad. Så länge de inte gör det kan man inte utgå ifrån att plantan är en E-planta.

ja ta kontakt med butiken igen och be dem skingra alla frågetecken genom att helt enkelt visa dig certifikatet. det är ju därför det finns till, för att kunna visa slutkunden vad det är för något vi köper!
Xelma
Det är bra att de kollas så blir de kanske bättre på e-märkningen. Många med mig tror säkert att det räcker med "E" efter namnet. Man litar på dem.

Hoppas att de kan tänka sig att ge mig ett nytt om de inte kan bevisa att det är en e-planta... Jag har inte plats för två och vill ha den röda färgen. Annars kan jag avvakta hösten och se hur det blir.

tack för hjälpen!
Xelma
Så eftersom jag reklammerade trädet 24/5 och fick det nya 3/6 borde certifikatet vara utställt under denna tiden, de skrivs aldrig i förväg? Bara så jag vet om de inte visar ett certifikat som hör ihop med det första trädet jag köpte i början på maj.
Cilla
Det kan verka som petitesser detta, men det är i själva verket en viktig fråga du tar upp. Just detta att MAN SKA OCH VILL KUNNA LITA PÅ SIN PLANTBUTIK!

Och för att man ska kunna det måste de också kunna visa tydligt att man kan det. De ska givetvis kunna ta fram papper på att det är E-märkta plantor om det blir frågetecken kring det. Och man ska kunna lita på att de tar bort sjuka plantor i butiken så att man själv inte behöver vara sjukdomsexpert för att handla.

Jag tycker inte man ska behöva vara biolog, E-plantexpert eller journalist för att kunna handla en bra växt. Man ska kunna lita på att handeln kan det här, att det är bra grejor de säljer och att de informerar rätt.

När de inte gör det måste man reagera om det ska bli bättring. Det ska kosta att felmärka, sälja sjuka plantor och växter som egentligen vill växa i helt andra klimat.
Cilla
CITAT (Xelma @ 14-06-2005, 11:17)
Så eftersom jag reklammerade trädet 24/5 och fick det nya 3/6 borde certifikatet vara utställt under denna tiden, de skrivs aldrig i förväg? Bara så jag vet om de inte visar ett certifikat som hör ihop med det första trädet jag köpte i början på maj.

Ja, enligt Splendor Plant som din butik köpte trädet av så kommer alltid en följesedel med trädet, oavsett om det är ett snabbskickat ersättningsträd eller ej, och oavsett om det står 500 kr eller 0 på fakturan. Med följesedeln kommer certifikatet om det är ett E-träd.

Det är följesedeln och certifikatet för just det här trädet du ska be om.
De tre träd Ödåkra handlade in tidigare varav du fick ett med för lite rötter var E-märkta träd enligt Splendor Plant.
jegi
Måste bara säga att du är en verklig tillgång för forumet Cilla.

Hur hinner du med?
Cilla
Tack Jerker!
Hinner gör jag egentligen inte, det mesta sker i pauser som jag måste ta allt oftare eftersom mina jobb är rätt hektiska. Dessutom är jag brinnande intresserad av detta med kvalitet i handeln. Alla som vill dra sitt strå till stacken som Xelma bör veta att de har stöd!
Xelma
Nu har jag varit förbi och frågat efter certifikat. De sa återigen att det är en e-planta, men jag sa att jag då gärna vill se det. De ska ringa mig när de har letat fram certet, vilket de inte kunde göra när jag var där, antar att chefen får ta hand om det.

Hoppas att de har rent mjöl i påsen. Och att de inte "slängt" certet.
Cilla
Ja det hoppas jag också, så att din rönnhistoria får ett gott slut!

Jag tänker ibland att hela denna enorma apparat vi har kring växter, alla dessa papper, nummer och märken på växterna, alla krav på certifikat, bokföring och följesedlar hit och dit - och så är det så svårt att ta fram dem när de verkligen behövs...
Xelma
Nu har de ringt och jag kan komma och titta på certifikatet! Hoppas det är rätt så jag kan rentvå dem. Gillar inte riktigt att skriva ut namn offentligt, men de borde ha bättre koll och det kanske de har framöver.
Xelma
Jag var ju och hämtade certet igår och citerar lite vad som utspelade sig...

Det var utställt 050420. Jag lämnade tillbaks det vissna 050524 och då hade de inget inne, 050603 ringde de och meddelade att det nya ersättningsträdet kommit.

Så jag sa att det kan väl inte vara cert för mitt träd. Svaret blev: "Jag letade bara fram ett cert, kollade inte vilket det hörde till." !!!! Men det hjälper inte mig om certet inte hör ihop med mitt träd. Inget svar.

Hon började prata om det jag reklammerat och att det var konstigt att det bara vissnade (precis som om det var mitt fel). Jag sa att det hade för hårt beskurna rötter. "De växer i kruka så de beskär man ej". Jo, när man krukar om dem, annars hade ett så stort träd haft rotsnurr i en så liten kruka. "Ja, då kan man ha gjort det..." huh.gif "Men det var alldeles för mycket vattnat" (som om jag gjort det). Jag har sandjord, sa jag. "Ja, jag menade inte att du gjort det, utan att det beror på droppbevattningen, så det har aldrig behövt utveckla rötter". (Är verkligen en odlare av e-plantor så dålig?)

Hon släppte äntligen det när hon insåg att jag kunde lite.

Jag sa att enligt SplendorPlant får man inte kalla något e-planta om man inte har ett cert, det är ett skyddat varumärke. "Ja, men det är en e-planta" Hur ska jag veta det, certet hör antagligen inte ihop med mitt träd. "Odlaren har bara e-plantor, det är en e-planta det vet jag". Men ullungrönnbristen gör att många köper in från Tyskland och då är det inte e-planta. "Det är en e-planta"

Datumet på certet är för gammal, det kan inte höra till mitt träd. "Jo, det hade vi redan här". Jamen ni hade ju inget inne när jag lämnade det första, det var den anställde säker på. "Vi hade precis flyttat dem, så det fanns här" Varför tog det då 10 dagar innan ni ringde? "Vi skulle bara utreda varför" Hon som ringde sa att mitt ersättningträd kommit, hade ni verkligen redan ett e-plantaträd som stod som en omärkt e-planta? Det är ju till nackdel för er själv att inte marknadsföra det rätt, speciellt när det är brist på e-plantor? Inget svar.

Alltså kunde jag bara åka därifrån och hoppas att höstfärgerna bevisar att hon har rätt... Eller vad tror ni? Otroligt att bara leta fram något cert som kanske inte alls har med mitt träd att göra!

KANSKE hade de trädet redan inne, så det verkligen är rätt certifikat. Men VARFÖR märker man det då inte rätt??? Visst, man kan slarva, men deras historier verkar tunna. Och varför står det inte framme i plantskolan när man inte har några andra plantor framme av ullungrönn blink.gif

Och varför sa de till dig Cilla
CITAT
Enligt butiken är den det, men certifikatet går inte att hitta pga att det är en ersättningsplanta uppges det. (Certifikatet är pappret som handlaren får med fakturan mm.) Butiken köpte trädet från Splendorplant som i sin tur uppger att de köpt den från en svensk E-plantodlare.

Anledningen till att den inte hade den vita etiketten med E-märket på uppges också vara pga att det var en specialbeställning. Samma förklaring till att certifikatet inte hittas, det är för att trädet var ett ersättningsträd från Splendor till plantbutiken.
om det nu var ett träd de hade var det ju ingen specialbeställning...
Cilla
Usch Xelma, det här är inte så man ska bli behandlad när man är en seriös och engagerad köpare som du. Bara det att du ska behöva åka fram och tillbaka för att ta reda på vad det är du köpt är fel. Och detta för att få så oklara och konstiga svar.

Här på forumet tipsar vi ju ofta om bra ställen, bra växter och roliga utställningar. Vi måste också tipsa och varandra om det som är dåligt ibland. Jag kommer att föra detta vidare.

Så här ska det inte gå till när man säljer eller påstår sig sälja de plantor som har allra bäst kvalitet i handeln! HÅLL E-MÄRKNINGEN REN!

Din butik köpte 3 ullungrönnar i våras av Splendor plant. På Splendor kunde inte hitta en följesedel som visade att ett ytterligare träd köpts in senare, men jag bad dem inte att ägna mängder av tid till att leta.

Verkar vara så att din butik antingen ljög för dig först om att de inte hade ullungrönnar inne, funderade på om de skulle ersätta dig eller inte, ringde Splendorplant för att kolla om andra hade haft samma problem som du, fick svaret att ja, den här odlaren är inte bra på rotbeskärning, och därför beslöt sig för att ersätta dig. Då tog de en annan Splendorplanta de hade haft inne hela tiden, ringde dig och sade att "nu har den kommit". I sådana fall är det en E-planta.

Eller så hade de ingen inne när ditt ex vissnade, beslöt sig av någon anledning för att inte köpa av Splendorplant, tog en annan ullungrönn från någonstans, ringde dig och sade att du kunde hämta den. Då kan det vara vad som helst.
Jif
Ullungrönnar är bland de finaste träd som finns tycker jag. Lycka till med den!
Xelma
Om de bara köpt 3 st E-Ullungrönnar i år undrar jag varifrån de har fått de andra. De har hela tiden träd inne som står som e-planta. Certet jag fick var för 3 st 175-200 träd och de har haft både mindre och större inne som varit e-märkta.

Det ser fint ut nu i alla fall. Hoppas på en röd höst!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon