Juggernaut
Hejsan!

Jag har en blomma/växt som växt till sig ganska bra. Den har "fröat av sig" förut (ca 0.5-1 år sedan) med några konstiga och klibbiga frön som växte på en egen gren där de sedan "klibbade" fast på blad o grejer. Sen "dog" den grenen och jag tog tillvara på fröna.
Nyligen tänkte jag så dom här fröna så jag stoppade i alla i en kruka men det verkar bara vara 1 frö som lyckades gro (som ni kan se på bilden). Dock så ser det mer ut som dill eller något tycker jag blink.gif .
Nu har det hursomhelst börjat växa en ny gren med sådana här frön på, vad skall man göra för att bäst bevara dom här frönen? finns det några trix ? Och hur länge kan man förvara dom ?

Tack på förhand smile.gif
Mvh Stefan

Bilder:

Åsa, mälardalen zon 2
Din blomma är en kroton(Codiaeum) och jag tycker den där stängeln ser ut som en utblommad blomstängel. Var blommorna pollinerade så blir det grobara frön.
När frökapslarna sväller upp kan du ex. sätta en nylonstrumpa över stängeln så fröna inte kan sprätta iväg och du kan lättare samla ihop fröerna, som du sedan sår i vanlig såjord. Så fröerna direkt, många tropiska växter har frön som inte kan lagras så länge. Jag är osäker på om kroton har ljus eller mörkergroende frön så så några under jord och några över jord. Fukta igenom sätt plast över och låt stå i rumstemperatur. Kroton är ganska förädlade så troligtvis blir inte fröplantorna 100% lika moderplantan. OBS! Kroton är ganska giftig speciellt fröerna vid förtäring.

Den lilla plantan är dock ingen kroton det ser ut som dill, smakar och luktar det dill så är det dill. Det finns även en hel del ogräs där fröplantorna ser ganska dillika ut.
Juggernaut
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-05-2005, 13:38)
Din blomma är en kroton(Codiaeum) och jag tycker den där stängeln ser ut som en utblommad blomstängel.
<snip>
OBS! Kroton är ganska giftig speciellt fröerna vid förtäring.

Den lilla plantan är dock ingen kroton det ser ut som dill, smakar och luktar det dill så är det dill. Det finns även en hel del ogräs där fröplantorna ser ganska dillika ut.

Okey tack.

Ang. "dill"-växten, om kroton är giftig vid förtäring, skall jag då smaka på plantan för o se om det smakar dill? biggrin.gif Tycker inte den luktar dill något speciellt dock...
Det vore rätt lustigt om det är dill, för jag har aldrig haft/odlat dill, alla frön jag sådde i den krukan var gamla torkade frön från kroton-blomman, samt några julstjärne-frön i och för sig (om det nu var frön, de såg ut som det så jag provade).

Men om det nu råkar bli dill i slutändan får jag väl glädja mig över det nya krydd-tillskottet tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kan säga med 100% säkerhet att den lilla plantan inte är kroton. Och så giftiga är inte giftiga växter att man inte kan ta ett litet smakprov. Det skulle även kunna vara ogräset kamomill de har också de där dillika utseendet, varken dill eller kamomill är giftigt. Det händer ganska ofta att man får med enstaka ogräsfrön med köpejorden.
Juggernaut
Okey då har man smaskat i sig en bit och inte smakade det dill. Snarare gräslök i så fall wink.gif
Så då är det väl ogräs.. attans.. här har man gått o trott att man skall få sig en ny planta och så visar det sig vara ogräs laugh.gif .
Får väl se om man har mer tur med dom nya fröna rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon