Full version: Kejsarkrona
tigeröga
Hej

Jag planterade 2 st kejsarkronor förra hösten. De har kommit upp och blivit ca 60 cm höga men nu vill det inte mer. Börjat slokna och nästan vissna. Inte ett tecken till blomming.
Vad kan ha hänt???
Har gett näring och de är placerade i dragfritt och halvskugga. Är det månne så att de inte blommar första året? Tacksam för tips/råd/analys.
Kajsa
Kejsarkronor är lite lynniga, blommar när dom har lust och det kommer alltid upp en massa småplantor runt som är på tillväxt. Har en röd sort som jag nu andra året inte fick en blomma på. Släng på lite kalk, peta ner benmjöl nu så kanske det blir blommor nästa vår. Att dom börjar vissna nu är som det ska vara, mina ser lite gula ut nu. Har mina i öster, men lätt skugga går bra.
Rossi
Vi planterade två lökar i höstas och de har inte fått någon gödning alls. De står i norrläge men står en tre meter från huset. De har vuxit upp och blommat fint i år men blommorna har varit ganska bleka och jag tror inte att det är den färg de ska ha.
Eva i Skåne
Kejsarkronor är nåt sk.....t sad.gif
Åtminstone hos mig...
Sedan jag övertog stugan för åtta år sedan har de varje år växt upp fint och sedan gulnat och vissnat ner utan en blomma.
Förra året tog jag till stora spaden och grävde ett djupt hack i rabatten, plockade upp lökarna, trodde jag wink.gif , och gav min pappa dem.

Vad hände denna våren??? Jodå, ett antal kejsarkronor växte upp utan blommor och är nu på väg att gula bort. sad.gif sad.gif sad.gif
Säkert är detta smålökar som varit kvar i jorden för de jag grävde upp hade stjälkarna kvar.

Nu har jag kalkfattig jord och inte har de fått nån speciell lök-näring, men nu har jag slutat förvänta mig att de ska blomma alls.
SaraS
Kejsarkronor kan vara lite kinkiga och blommar inte gärna efter flytt. Mina blommade direkt efter flytten, men sen tog det ett par blommfria säsonger innan de eteblerat sig. Lite som pioner som ju ibland blommar samma år som flytten men inte sedan... Vänta, gödsla och se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon