Annlo
Jag tror att jag gräver upp min klätterros nu mad.gif
Har fått steklar och löss redan! Jag höll frenetiskt koll på rosen hela förra sommaren men den var ändå nerlusad med diverse ohyra! Nu har jag förberett med biobalans för att den ska vara lite mer motståndskraftig men icke! sad.gif

Nä, nu får det bli klematis där i stället! Vad ska man göra med jorden där innan man planterar en klematis, tro?

Annlouice
Fenja
Klematis vill ha ca 1 dm sand runt rothalsarna annars ruttnar de lätt, annars är det väl inget särskilt tror jag. Gärna något som växer och skuggar jorden där den kommer upp.
Mvh
Fenja
Betty
Om du ska plantera klematis i stället så välj inte C. alpina om du inte vill riskera att få problem med klematisbladstekel. C. viticella och storblommiga klematis brukar klara sig undan. Om du behöver t.ex. byta ut jorden vet jag inte.
Vad är det för klätterros du har?
Annlo
jag tror att det är en flammentanz...?
Och något mer också...

Har tänkt att plantera två klematis i rosa nyanser har ett grönt hus och då tycker jag rosa är fint! wub.gif
Jag har en Hagley sen förut...

Funderar över om man måste behandla jorden med något för att inte smitta klematisen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon