susan.e
22-05-2005, 18:21
Jag har köpt en del pelargoner för bladen skull ~ sådana med dekorativa blad ~ men några av dem skjuter skott som har blad som inte alls liknar de ursprungliga. Ser ut som vilka pelargonblad som helst. Kan man på något sätt påverka detta, genom att placera dem mörkt/ljust?
grodchen
22-05-2005, 20:12
Dekorativa hur? Färg eller form? Jag kan inte nåt om pelargoner egentligen, men generellt gäller att blad i gult eller rött tex blir mer gröna om de får för lite ljus. Då ökar ju behovet av klorofyll! Om det är formen så kan det vara svårare.. Då får ngn pelargonfrälst svara.
Pelargonblad kan precis som grodchen skriver ändra färg när de kommer ut i ljuset, tex kan en zon framträda på blad man trodde var helt gröna.
De sorter som har tex brokiga blad kan "sporta", dvs färgen kan återgå till den vanliga igen. De grenar som blivit vanliga måste man ta bort, för de är oftast mycket mer starkväxande och kan ta över plantan, eller göra att den växer väldigt snett.
Om du beskriver lite mer ingående vad som hänt kan man säga lite mer om vad det kan bero på.
Eva i Skåne
22-05-2005, 22:49
Det beror säkert på för lite ljus. När de får stå i solen blir bladen på dekorativpelargonerna mer mönstrade, så det kommer säkert att rätta till sig igen.
Men får du helt gröna blad, som Krukan beskriver, ska du knipa bort och kassera de skotten, men det brukar bara var något enstaka.
Det låter mera som dina fått för lite ljus.
susan.e
23-05-2005, 06:23
Det gäller två av mina pelargoner:
Den ena har nederst mycket mörkt gröna blad med bara en smal ljusare kant, medan de nya skotten får enfärgade blad i mellangrönt.
Det andra gäller en Bornholmspelargon; en del blad har väldigt svaga ådringar, andra inga ådringar alls.
Eva i Skåne
23-05-2005, 16:14
Bornholm har jag också med samma problem och jag ställde nyligen samma fråga till en som är kunnigare.
När den kommer ut i sol eller skarpt dagsljus ska ådringen träda fram igen, så det hoppas jag på.
Anki på Öland
23-05-2005, 21:01
Vissa Bornholmspelargoner har nästan ingen ådring alls. Har visst med att göra varifrån dom härstammar. Endera kommer ådringen med solen eller så har du en som har dålig ådring.
Anki
Anna i Mjölby
24-05-2005, 15:59
Ådrigen blir finare om Bornholm INTE står i solen!
Om plantor med vitkantade blad fål helgröna blad har de nog sportat tillbaka till ursprunget, så det får du ta bort. Mörkare zoner etc kommer däremot fram bättre i rikligt ljus. Inne under lampor brukar det nästan försvinna helt.
susan.e
25-05-2005, 10:36
Kvinnan på handelsträdgården sa också att ådringarna kommer fram bättre om bornhom står mörkare. Jag får väl offra blomningen då antar jag. Den blommar vackert nu men det är bladen jag är ute efter i första hand. Jättesnygga. Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.