Full version: Clematis dr ruppel
Norrland
Hej alla odlare!

Jag har köpt en jättefin clematis (dr ruppel) men insåg efter köpet att den faktiskt inte är härdig här uppe i norra norrland unsure.gif Minns inte exakt vilken zon den klarade (kanske zon 4?) Nån som vet? Här uppe i Luleå har vi ju betydligt kärvare klimat än detta. Så min fråga är:

Vad råder ni mig att göra? Plantera den i kruka? Går det? Hur sköter man i så fall om den under vintern? Eller ska jag plantera ner den och på något vis täcka den ordentligt under vintern?

Nu står den i mitt växthus, kvar i krukan den är inköpt i, eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till med den.

Någon som vet råd? unsure.gif

Hälsningar från norr
kerstin z5-6
Du får sätta den på ett bra ställe -de flesta storblommiga är listade i z4-5 .. de går ändå
Norrland
Tack Kerstin!

Så den kan ev. klara sig ändå?! Då chansar jag, för det lät besvärligt att försöka ha den i kruka.

Jag har en väldigt varm och bra rabatt mot husväggen där allt kommer tidigt! Det var där jag hade planerat att sätta den. Jag får hoppas den klarar sig där.

/Norrland smile.gif
kerstin z5-6
Du har tre zoner minst i din trädgård -bor i i z6 har du alltså 4-5-6 nånstans ... jag gissar att väggen blir utmärkt -skydda rothalsen med grus -vattna på våren -ge kogödsel före midsommar men efter den rotat sig o kommit igång -
max en blomma får du släppa fram i år -resten klipper du
lycka till
Gåsis
Får jag hänga på i en klematistråd?
Har ju köpt från estland och av dem är väl ingen riktigt härdig hos mig i zon 7. Men billigt var det och jag har ju gratis arbetskraft biggrin.gif
Hur gör jag med dem, klipper ner och släpper upp?

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon