Full version: Problem med basilika
mamamaggan
Har sått basilika i kruka och nu har den kommit upp 5-6 cm. Krukan står i mitt köksfönster där den får sol mellan kl 11 och 18. Inte direkt sol ändå , har balkong med tak utanför fönstret. Nu har bladen börjat krulla sig , har aldrig varit med om att det blivit så tidigare ( har sått basilika i flera år förut).

Någon som vet varför den gör så och vad jag ska göra åt det unsure.gif ?
noora
På vilket sätt krullar dom sig?

Jag skulle nog börja med att spana efter ohyra av olika slag. Jag fick spinnkvalster i det mesta förra året, bl.a. i basilikan. Då blev bladen buckligare än vanligt. Spinnkvalster känner man lättast igen på de spindelvävsliknande trådarna de spinner, ofta under bladen och kring bladfästet.
mamamaggan
Har kollat nu och visst har basilikan ohyra. Verkar vara löss.

Är det lika bra att så om eller kan jag gör något åt det?
Fenja
Om du söker på bladlöss eller bladlus här på forumet så hittar du tidigare diskusioner om detta och hur man gör för att bli av med dem. Glöm inte att söka även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
mamamaggan
Har sökt och hittat vad jag i princip redan visste , spreja mot lössen. Men vad jag egentligen menade var kan jag spreja på något som jag sedan ska äta? Är det lönt att spreja?
Susanna
Två gånger i år har jag fått löss på basilikan. Jag sprejade och klämde som tusan men de kom alltid tillbaks ändå. Till slut gav jag upp och slängde allting. Nu är jag inne på min tredje omgång basilika, och ännu har inga löss visat sig *håller tummarna*
mamamaggan
Gör nog likadant som dig Susanna. Tror jag börjar om med basilkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon