gammelnalle
Är det någon som hört det??
Fick höra det i går i norra Småland, möjlöigen gök-byxor eller gökabyxer..

(Har sökt här på odla men inget napp)
Blomstertanten
Gullviva
Latin : Primula veris
En planta av gullvivan kan bli närmare 100 år. Men om markerna växer igen och ljuset minskar kan den inte föröka sig.
I våra trakter hette gullvivan tidigare " Gök-Majer " men den har i andra landskap kallats för t ex Sankte Pers nycklar och
himlanycklar eftersom blomkronan liknar en gammaldags hålnyckel.
Gullvivan är sedan gammalt känd som läkeört och har använts mot t ex migrän och hosta. Den har också använts i snus och brännvin.
Gullvivan är Närkes landskapsblomma och är fridlyst i hela länet.

Utdrag från skriften " När såg du en kattfot senast ? Ängs- och skogsmarksväxter i Örebro län "
Utgiven av Länsstyrelsen i Örebro län 1997
Lynn
Hej Hopp!
På Åland är Gullvivan landskapsblomma och förekommer rikligt. Jag läste härom dagen någonstans att blomman kallas för "kärringbyxor" någonstans i Blekingetrakten. Det latinska namnet Primula veris betyder gyllene huva iaf.
Jag tror , om jag minns rätt, att det var hämtat ur "Svenskt växtnamns-abc"
gammelnalle
Vad tur jag har er!!!

(och det skall väl vara en blomstertant till att svara på sånt!!!) smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
A-K
Hej, jag hittade den här när jag sökte på "gökabyxer"; kanske ännu fler ord som är intressanta där? rolleyes.gif
A-K
så var det länken också då... dialekter wacko.gif
gammelnalle
har man sett!!! och nästan rätt socken också...

TACK!! den länken sparar vi!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon