Full version: Ros i fel zon
Linda zVI
Köpte en ros i helgen som hette Drottning Margarethe om jag inte minns galet. Rosen funkade till z 4. På bilden ser den jättefin ut, så om den nu blir lika fin som bilden och jag vill övervintra den hur går jag tillväga då? Gräver jag upp den och stoppar den i min matkällare helt enkelt? Eller klarar den inte sånt unsure.gif
kerstin z5-6
Den borde du klara ute -Ympstället 15 -20 cm under jord -Täck när marken frusit med jord i en Hög" kulle över rosen ..-Återkom i höst .. Jag vägrar prata vinter nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Plantera den vettigt ,eftersom du bör ha z4 nånstans i din trädgård
Cilla
Jag har ett par rosor som visserligen klarar sig men där grenverket fryser ned ordentligt varje år. det är i och för sig ingen större fara om rosen blommar på årsskotten, men gör den det inte är det ju mindre kul.

Till nästa vinter ska jag prova detta som en forumist på AOT tipsade om.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...Vinterskydd.jpg
Betty
CITAT (Linda zVI @ 23-05-2005, 09:26)
Köpte en ros i helgen som hette Drottning Margarethe om jag inte minns galet. Rosen funkade till z 4. På bilden ser den jättefin ut, så om den nu blir lika fin som bilden och jag vill övervintra den hur går jag tillväga då? Gräver jag upp den och stoppar den i min matkällare helt enkelt? Eller klarar den inte sånt unsure.gif

Min dotter har övervintrat en zon 3-ros i sin södervända rabatt mot husväggen - i zon 6. smile.gif
Ophelia
Tala aldrig om för rosen vad för zon den "bor" i vad vad för zon den anses klara. Tur som är verkar blommor inte kunna läsa. Täck rosen och se tilla tt inte ge den för mycket kvävenäring till hösten. Gosa ner den med nåt trevligt lövtäcke efter kupat upp jorden. Håll kvar med lite ris. biggrin.gif
Linda zVI
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-05-2005, 09:29)
Den borde du klara ute -Ympstället 15 -20 cm under jord -Täck när marken frusit med jord i en Hög" kulle över rosen

Ska ympstället vara 15-20 cm under jorden till hösten, eller menar du redan nu unsure.gif
kerstin z5-6
Redan vid plantering -sen kupar du ovanpå det .. har du tur blir den rotäkta av sig själv på det sättet -och mer tålig
Linda zVI
Jag tror inte att jag satt den så djupt som 15 cm. Planterade den i söndags kväll, ska jag plantera om den lite djupare eller förstör jag för den då? Eller räcker det om jag kupar upp mer jord omkring den?
kerstin z5-6
ska den djupare ska det göras nu -innan den växt -den kommer inte att växa fast i jorden förrän om flera v till
Linda zVI
Jaha Kerstin, nu är rosen djupare ner än den djupaste fängelsehålan biggrin.gif
Nu sticker det inte upp så mycket av de små grenarna, det finns inte någon risk att den kolavippar nu då? Tar det lång tid innan den växer till sig? Är ju lite orolig för min första ros wub.gif
kerstin z5-6
Nej -nu har du gjort allt för den,vattna ! o växer den inte så hota den med uppgrävning o kompost -det gör jag med mina o de blir så stora o fina då biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon