Full version: Nybörjar med frågor
Tinha
Nu kommer det en drös med frågor biggrin.gif
Jag har läst lite överallt om brunnen / bränd kogödsel och hästgödsel.
Vad menar ni med det? Att det har legat ett tag eller?

Om jag har fattat det hela rätt så ska man inte ha maskar i en varmkompost men kan man ha dem i en vanlig kallkompost eller de är endast till för köksavfallskomposten?

Sen en helt annan fråga, är det någon här som har provat elgräsklippare? Jag undrar om de är lättare men precis lika bra som motorgräsklippare?

Mvh Tinha biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Brunnen gödsel är gödsel som fått ligga och mogna något år så att det mera ser ut som jord, det som säljs i påse i trädgårdsbutiken är brunnen gödsel (ofta uppblandad med endel torv).

Daggmask kan man väl ha i alla typer av kompost om de bara har möjlighet att krypa ner till frostfritt område ifall komposten fryser eller om de kan fly till svalare ställe ifall komposten blir för varm. Jag har min kompost igång nästan hela året och den brukar vara full av mask. Det är galler i botten på komposten så maskarna kan krypa ner om de vill.
gammelnalle
Elgräsklippare anser jag vara det näst bästa alternativ pga följande orsaker.
Billig i inköp. (man är välan smålänning....) tongue.gif
Lätt (väger betydligt mindre är sina bensin-alternativ)
Hyfsat miljövänlig ( Endast Hand-jagare slår den)
Inget oljebyte eller tömmning av besin.
Billig i drift .

Själv har jag en sk multiklipp-maskin med avtagbar uppsamlare. (Jag samlar INTE upp allt överallt utan tror att naturen är mycket smartare än oss jordbor) Jag använder uppsamlaren även till att "räfsa löv" på hösten. (JO, Jag ÄR lat)

BÄSTA alternativet är givetvis hand-jagare: Miljömässigt och motionsmässigt, men jag har för stora ytor att klippa....
Cylinderklippare (som handjagare tex) lär dessutom klippa snyggast om man har en "golfbana" eller fotbollsplan. Själv nöjer jag mig att hålla gräset lagomt lågt/högt. sleep.gif

Här är enda gången jag tycker om klippare!

mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon