LadyAdina
Har två New Dawn wub.gif wub.gif stående i sina köpkrukor i väntan på plantering. Att planteringen dröjt (köpte dem för evigheter sedan, känns det som) beror på att vi inte fått klart rabatten där de ska stå. De ska ställas i övre delen av en liten slänt intill en rosbåge som ska markera nergången till nedre delen av trädgården. För att detta ska lyckas måste vi först plana ut (fylla på med jord så att sluttningen börjar först nedanför dem och bågen) med nyköpt jord (i säck, inte lösvikt). Finns det tillräckligt med näring i denna jord för i år, eller ska jag vända ner någon gödsel i jorden också?

Det gäller förresten jorden till övriga perenn- och annualrabatter, som också fylls på med ett par dm ny jord, behövs det någon mer näring i dem?

Är det något mer jag bör tänka på när vi gör i ordning? Det är söderläge på hela trädgården (radhusplätt) och speciellt i delen ovanför sluttningen (altan och rabatter) mot huset blir det fort kanonhett även om det inte är så hemskt varmt i luften.
kristerh
Det sägs ju att man inte skall gödsla rosor vid plantering utan vänta några veckor, men jag har alltid hällt i kogödsel i planteringsgropen och blandat med planteringsord och det har gått bra.
Du kan använda kogödsel till perennrabatten oxså.
krister
fruberglund
Jag har läst att man ska ha i benmjöl i gropen och röra runt lite med befintligt jord innan man planterar så det har jag gjort med alla mina 8 jag planterat hittills och de har tagit sig riktigt bra så helt fel kan det ju inte vara.
LadyAdina
Tack ska ni ha, båda två! biggrin.gif
stina
Jag ger mina rosor alla hushållets äggskal. Drar bort den inre hinnan och mosar dom och myllar ner runt rosorna. (Fått tips från en gammal rosentusiast).

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon