Full version: KRAV-märkt jord
Helena, Mariefred
Letar efter planteringsjord som är KRAV-godkänd för odling, men VAR hittar jag det och hur mycket kostar den? Minns att vi - efter mycket letande - hittade på Zetas i Sthlm förra året, men den var nog inte så billig.

Några tips? Södertälje, Strängnäs eller Stockholm är OK.
Virgo
All KRAV-godkänd jord är dyr. Förstår egentligen inte anledning till att köpa kravgodkänd jord.
Köp naturtorv i 250 l påsar tillsätt sand,egen mull och gödsla med kravgödsel så är det klart.

Tungmetaller finns överallt , även i kravjord.
katinka
Hej!

Jag vet att Coop Forum säljer KRAV-godkänd jord under märket Änglamark.
Kommer inte ihåg priset exakt, men det var ett "paketpris" iaf. 3 för 120
kan det ha varit.

Jag har varit i butikerna i Arninge och Rotebro, men de borde ha samma
även i Södertälje... smile.gif

PS. Nu när jag tänker efter så var nog priset för KRAV-jorden 3 för 89.
Anna G
Vet inte om det finns motsvarande i Stockholmsområdet men här i Malmö kan man köpa kompostjord på återvinningscentralerna. Större delen av jorden som säljs där är KRAV-märkt, 30 kr för 50 liter och fyra säckar för 100 kronor. Billigt, tycker jag. Jorden görs av trädgårdsavfall som malmöborna lämnar på återvinningscentralerna. Kolla med din närmsta återvinningscentral om de har ett liknande system.
Virgo
Analyserar återvinningscentralen allt trädgårdsavfall, så att de vet vad trädgårdsavfallet innehåller och vad som blir kravmärkt jord?
Har du nån länk till denna återvinningscentral?
Anna G
http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=1183

Här är en sida.
Virgo
Tack!
Nu ska jag informera mig hur dom gör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon